Det vil åbenbart ingen ende tage. Det fødes nye Yamaha’er på stribe i det lille værksted. Dårlig er min 1976 K1 model blevet færdig, før den næste er sat i gang. Denne gang er det endnu en skivebremse-model, altså en DX som den kaldes helt nøjagtig. Og denne er af årgang 1979, altså den absolut sidste årgang af 4 gear modellen. Faktisk er de dansk solgte 4 gear modeller som stod hos cykelhandleren i 1979 tilovers blivende 1978 modeller.
I Maj 1977 blev knallertlovgivningen ændret, således at knallerter med mere end 2-gear i motoren ikke længere måtte sælges.
Dog var det sådan, at de knallerter der allerede var kommet ind i landet inden loven blev vedtaget, naturligvis måtte sælges. Derfor kunne man frem til 1979 stadig købe nye Yamaha FS-1 4-gears knallerter i de fleste forretninger.
Knallerten hentede jeg hos en ven i København, som opkøber dødsboer. Han var rendt ind i et par gamle knallerter, og denne Yamaha var iblandt. Så den måtte med mig hjem, hvor den straks blev pillet fra hinanden, og de dele som ikke kunne bruges, blev smidt ud. Det eneste jeg egentlig havde tilbage da den process var færdig, var tank, forgaffel, stel, motor og begge nav. Resten skrottes…..

Tank og sideskjolde er her klar til at tage med under armen til min gode ven, Brian, som er autolakerer

Første lag slibesanding – Det er her at hele hemmeligheden for et godt slutresultat ligger. Jeg gider ikke at se på buler og ujævnheder

Alt imens jeg monterer mærker, er min ven Frank i gang med mit stel, som jeg har lavet lidt reparationer på, inden det nåede så langt her.

Det ligner en million, men koster det halve, når Brian har haft fat i det – Nyt original tankdæksel, naturligvis !

Man kan desværre slet ikke se dybden i den flotte røde lak, og heller ikke se at sideskjoldene faktisk er metallic sorte

“Står som et suttet bolche” – En slidt frase, men her passer den perfekt. Kæft, det er lækkert, det her !
Vi fortsætter projektet senere