Tilbageblik

1988…. Året hvor jeg fik kørekort og samtidig min første bil. Har lige så længe jeg kan huske været en smule biltosset, så det stod nærmest skrevet i kortene at jeg nok kom til at eje en del gennem tiden. Men at det skulle blive til SÅ mange, var  jeg nok ikke forberedt på dengang…. Når jeg kigger listen igennem, bliver jeg selv helt overrasket.

Se listen ved at klikke på link her: http://www.carnut.dk/dk/my_cars.html

84 stk. er det blevet til på 24 år. Altså et gennemsnit på 3,5 bil om året !!!!! Derudover kommer så de biler som jeg har taget hjem kun beregnet til videresalg. Det drejer sig nok omkring 25-30 stk. – Så jeg har virkelig fået prøvet en del forskelligt. Der har været biler fra alle genrer. 30’er biler, muskelbiler, åbne tunge flydere, sportsvogne og helt almindelig personbiler og kassevogne.


Min første bil blev købt allerede da jeg var 17. Det var denne fine 1976 Opel Ascona 1,6 – Den lækre Ford Capri var ejet af min fætter.

Ascona’en blev i stalden i ca. 4 mdr. efter jeg fik kørekort. Så kom jeg forbi en forhandler i nordsjælland hvor der stod en bil til salg jeg bare måtte eje.


Det var en ’77 Ford Capri 2,3S Ghia. Sænket og med seje ATS fælge. Det blev ikke meget federe dengang !

Men drømmen om en amerikanerbil skulle udleves, og en forhandler i Køge have to stk. i min prisklasse, og han ville bytte lige over med min Capri, så sådan blev det.

1964 Buick Skylark – Første, men ikke sidste US bil. Herfra gik det rigtig stærkt med udskiftningen af biler !

Det at skrue biler syntes jeg også rigtig godt om. Så jeg skulle naturligvis også prøve at renoverer en bil helt fra grunden. Det blev en 1972 Buick Skylark, som jeg fandt i Jylland. Jeg gav min Toyota MR2 i bytte, og fik nogle penge med hjem til at bygge bil for.

Skylarken blev splittet helt ad, og bygget op igen i typisk start ’90’er stil. Perlemors lak, Chrome fælge og sidepipes !


Resultatet blev enestående, syntes jeg. Bilen kører endnu, præcis som den ser ud her.
Den smukke kvinde på bilen var min kæreste. Hun er i dag min kone. Så det er kun bilerne som er blevet byttet ud i flæng !

Der blev efter Skylarken bygget to Ford Mustanger. Begge af den åbne type.Først en 1973 Ford Mustang, derefter en 1971 model.

Den sidste Mustang blev byttet med en 1959 Buick Invicta. Superfed vogn, som jeg beholdt i et par år. Der blev fortaget mange sjove ture i den. Masser af bryllupskørsler, modelarbejde, kørsel med strippere, bands etc. etc.

Mit næste STORE projekt var samtidig min første bil som jeg selv importerede fra USA. en 1966 Cadillac Fleetwood Eldorado


Her netop ankommet til Danmark. Den “mellemlandede” i Sverige og jeg kørte den hjem derfra


Køn var den ikke, men jeg kunne se mulighederne i den.

Har man hænderne skruet rigtigt på, kan alt lade sig gøre. Resultatet og billedet her taler vidst for sig selv. Den blev virkelig flot !

Jeg monterede også “Air-ride” på bilen, som gjorde at jeg kune vælte bilen fra side til side, ved bare at vippe en kontakt. Noget der vagte opsigt !!!

Der blev også monteret andre Gadges, som Flamethrowers….  Se den her: Flames

Se hele albummet om Cadillac’en og det store arbejde her: 1966 Cadillac Fleetwood Eldorado  –  Her er også billeder/video af hvordan Airridesystemet viker


Corvetter har også altid haft en plads i min hjerte. Har haft 3 af slagsen. Først en 1968 Stingray Targa. Dernæst denne røde 1970 Roadster, og senere en 1972 Stingray Targa igen.


30’er biler er også fine at se på. Køre i dem er jeg dog ikke helt pjattet med. Så denne 1935 Oldsmobile havde jeg kun kort tid, før den fik en ny og mere interesseret ejer.


1967 Lincoln Continental – En imponerende bil. Noget af det dyreste du kunne købe i 60’ernes USA. Så sådan en skulle naturligvis også hentes hjem fra USA.
Mekanikken og det elektriske system i sådan en vogn er intet mindre end imponerende !

Custombiler…. Det er også lige mig. Er ikke til kedelige originalbiler. Der må gerne sættes et personligt præg på dem.


Som f.eks denne 1959 Thunderbird som jeg købte i Las Vegas

Denne 1960 Oldsmobile, købt i Californien

Eller denne 1965 Buick Riviera som jeg købte i Henderson, Nevada

Et imponerede motorrum !

Kabinen var heller ikke tosset !

Buick’er har jeg altid været glad for. Især Fullsize modellerne fra 1964-68. Så dem har der været en del gennem af. En 1964 Electra, en 1965 Electra, to 1967 Electra cabriolet og en 1968 Electra cabriolet. Så er det vidst prøvet !!


1965 Buick Electra 225 – Købt i Scottsdale, Arizona

1967 Buick Electra 225 convertible


1964 Buick Electra 225 – Med en bagskærm på længde med en Fiat Punto !!!

Min interesse for amerikanske politibiler kan jeg heller ikke lyve mig fra. Har ialt haft 7 af slagsen, og har stadig 2 af dem tilbage. Min første var en 1968 Ford fra San Francisco PD.


Her min 1974 Ford Custom – SFPD

Her er de to som jeg lige nu stadig har i garagen. Den sorte sælger jeg aldrig, men den blå er dog lige p.t. til salg.


Flot billede taget af www.bilfoto.dk med modellen Anna Rem Bjerrehuus


1961 Porsche Speedster Replica – En fantastisk lille bil. En af de få vogne jeg fortryder lidt at ha’ solgt.

Og her min elskede Porsche 911 – DEN er savnet !

Nå, men jeg kunne blive ved – Du kan se alle bilerne på denne link: Mine Biler
Og hvad der efterfølgende sker i min bilverden, kan naturligvis følges her….

Har også en del videoer af biler, træf etc på YouTube, så besøg min side der: Carnut

Vi ses derude !

Skriv et svar