En ny på vej – Finalen

Som i kunne se i del 1 (En ny på vej), så er jeg gået i gang med at bygge endnu en Yamaha. En 1976 model med tromlebremse både for og bag. I 1976 blev modellen med skivebremse foran introduceret på det danske marked, og blev straks en storsællert. Så derfor er modellerne med tromlebremse ikke så almindelige. Og slet ikke modellen fra 1976, da alle dette år vile have den nye smarte skivebremse model, som de kaldte for “DX”. Tromlebremse modellen hed “K1”

I del 1 var stellet næsten samlet færdigt, efter min kammerat, Frank havde lakeret det.
Næste step er derfor at få lakeret tank og sideskjolde. Nå, ja…. Og så skal der samles en motor også. Og så er den allerede ved at være i mål !

20151003_093330

Den dygtige maler, Brian, er her i gang med mine sideskjolde

20151003_115537

Tanken er her lakeret i “Atomic Orange” fra en 2011 Corvette

20151003_134530

Masser af perlemor – Ser godt ud i solen !

20151013_171030

Matslebet, og klar til montering af mærkerne, som er korrekte for 1976 modellen

20151013_171635

Vigtigt at de sidder korrekt, så der bruges tid på opmåling og fiksering med tape

20151013_172218

Eventuelle luftbobler presses ud med en speciel plastic skraber – Handsker på for at undgå fedtfingre – VIGTIGT !!!

20151013_172436

Så sidder striben som den skal – Nu skal YAMAHA mærket på

20151013_173137

Igen – På med gummihandskerne og frem med målebåndet

20151013_173621

Starter med at montere det sorte, men syntes ikke det ser godt ud. Så det erstattes af en hvidt

20151013_175532

Meget bedre !!!!

20151018_180110

Sideskjoldene får selvfølgelig samme tur

20151016_194616

Og så skal tanken have den afsluttende lak ud over mærkerne

20151016_194646

Superflot arbejde af Brian, endnu en gang !

20151016_194708

20151020_192424

Nylakeret tanksæt, nyt originalt tankdæksel og ny benzinhane – Så er det klar til montering.

20151020_193752

Ser bestemt ikke fjollet ud. Det her skal nok ende godt….

20151020_194422

Samlingen af Yamaha’er – Det er slet ikke så ringe endda….

20151216_094900

Krumtappen med de nye lejer tjekkes med måleur og rettes op inden den monteres

20151216_094904

Den havde knap 0.1mm kast, men ved at slå den lille kile ind imellem, kom den ned på 0.01mm kast. GODKENDT !

20151217_160102

Skjoldet som dækker koblingen er tit skæv. Kan løses på 2 måder. Enten samles den med flydende pakning, eller også retter man fladen af som her. Så bliver det tæt !

20151217_160153

Fladen er nu HELT plan, og kan nu bare samles med den originale pakning, uden brug af det fedtede flydende pakning

20151231_133336

Motoren er nu samlet næsten færdig og monteret. Nu mangler kun cylinder og topstykke

20151231_133413

Nyt speedometer, naturligvis…

20151231_133534

20151230_103739

Grunden til at der endnu ikke er cylinder på er denne – Vi er ved at bore den ud. En original “257” cylinder, som er meget eftertragtet

20151230_104728

Cylinderen som er over 40 år gammel, havde små slidmærker, så den blev boret op til 40.50 mm, som er 0.50mm større end normalt.

20151230_113959

Min store søn hjælper til – Han skal jo lære det !

20151230_114706

3 nyborede/honede cylindre. En original lovlig “257” og 2 “FS1” tuncylindre, som nu er boret op til 43.5mm hvilket giver 60cc i stedet for det lovlige 50cc.

20160102_164728

Og efter en tår varmebestandigt sort maling, er det nu klar til at montere. Tændrøret skiftet selvfølgelig senere !

20160111_152227

Og med det, nærmer vi os afslutningen.

20160113_093819

Men ikke altid går det som forventet. Min nyrenoverede motor kunne ikke koble ordenligt ud. Så den måtte skilles ad igen for at finde frem til fejlen. Alt ser tilsyneladende rigtigt ud. Koblingspladerne trykkes fint fra hinanden, men alligevel sidder koblingsknast og koblingsskål urokkelig fast sammen. Underligt…..

20160113_092810

Og synderen er her….. De specielle skruer med bryst, var 4mm for lange i gevindet

20160113_093028

De stak simpelthen alt for langt igennem på bagsiden af koblingsknasten – Men det ser man ikke når man samler det hele sammen med koblingsskålen. 🙁

20160113_092753

Og når de er for lange, går de ind og trykker her i bunden, og så virker koblingen ikke ! (Se mærkerne)

20160113_093426

Men der skæres lidt af skruerne, og så samles det hele igen

20160113_101001

Koblingen er testet og virker. Nu er den 98% færdig. Mangler kun lidt kabelholdere etc.

20160113_101014

Jeg er RIGTIG tilfreds med resultatet. Virkelig en flot maskine….

20160113_104718

 

Og med denne færdig, kan jeg gå i gang med næste projekt, som bliver en helt anden stil. Men stadig en Yamaha… SELVFØLGELIG !!!!

 

SUPPORT YOUR LOCAL YAMAHA DEALER:

www_yamahafs1_dk