Watson Paints It – The Grapewine

I november 1956 blev Larry Watsons 1950 Chevy, kaldet  “The Rose Mist” ramt af en spritbilist og blev skadet. Heldigvis ikke totalskadet, men nok til at Watson igen måtte i gang med byggeriet. Denne gang blev der endnu flere modificeringer på bilen. Så mange at den i sin anden version måtte have nyt navn.
Jay Johnston, indehaver af Jay’s Customshop i Compton, CA. hjalp Watson med at genopbygge bilen. Grillen som Watson havde hentet fra en 1953 Chevy, blev nu igen lavet om. Nu fik kun tænderne lov til at blive. Det udenom blev bygget op i plade, og gav bilen et mere rent look. Lygteringene foran blev erstattet med nogle fra en 1955 Oldsmobile og baglygterne blev hentet fra en 1954 Mercury. Bagskærmene blev forlænget og tilpasset de nye baglygter. Watsons ven, Damon Richey lakerede bilen da pladearbejdet var færdigt. Watson havde endnu ikke lakeret en hel bil, så det måtte han have hjælp til. Farven blev endnu engang det som også gav navnet til bilen. En Metallic “Grape Wine”.

Her er "Grapewine" lige kommet tilbage fra maleren. Hjulkapslerne er endnu ikke monteret

Her er “Grapewine” lige kommet tilbage fra maleren. Hjulkapslerne er endnu ikke monteret

Dørhåndtagene er nu også blevet fjernet, men sidetrimmet fra 1956 Buick og lakepipes er stadig intakt.

Her ses tydeligt at fronten igen er blevet modificeret

Her ses tydeligt at fronten igen er blevet modificeret

Ved at slibe lidt på “tænderne” i grillen, fik Watson plads til 4 mere end den havde før.

En ung mand med hans drømmebil

En ung mand med hans drømmebil

Baglygterne fra 1954 Mercury er vendt på hovedet

Baglygterne fra 1954 Mercury er vendt på hovedet

Bagagerummet er også fint lavet

Bagagerummet er også fint lavet

Watson fik hjælp af “Pacific Custom Shop” til indtrækket. Han kørte i bilen frem til 1958, hvor han solgte den til Jim Becker i Oregon for bare $1500.
Men lige inden han solgte den var den endnu engang lakeret om. Men denne gang havde hans ven ikke tid til at lakere den for Watson, så han fik et par fif af vennen, og gjorde det selv. Watson lakerede den i farven “Rose Mist” som den havde i sin første version, men denne gang med en masse striber, som han havde gået og funderet over. Scallops hed de….. Men Watson lavede ikke bare de almindelige lige scallops. Nej, han tænkte ud af boksen, og lod dem følge linjerne i bilen.

Igen tilbage i farven "Rose Mist"

Igen tilbage i farven “Rose Mist”

Resultatet blev fantastisk. Watsons første hellakering var en succes. Bilen fik samtidig med den nye lak også monteret søgelygter. Dem fik han i bytte for at male scallops på en kun 2 år gammel 1956 Mercury !!

Bagenden er uændret i forhold til version 2

Bagenden er uændret i forhold til version 2

Watsons House of Style i Bellflower, CA

Watsons House of Style i Bellflower, CA

“Grapewine” ses her foran hans shop i Bellflower. En 1954 Mercury er nok ved at blive customiseret, mens Pontiac’en udenfor allerede er færdig. Watson var en travl mand !

Watson med venner

Watson med venner

På billeder ovenover skimtes det hjerteformede “Tuck’n Roll” indtræk, som var lavet af Pacific Custom Shop

Watson i et opsat billede, hvor det skal se ud som om han er ved at pinstripe Grapewine.

Watson i et opsat billede, hvor det skal se ud som om han er ved at pinstripe Grapewine.

 

Der var stil over damerne, dengang

Der var stil over damerne, dengang

CCC-larry-watson-50-chevy-p3-end_resize

Larry-watson-1950-chevrolet-grapevine-21
Custombiler fra den periode var ikke som custombiler er idag. Ses hvordan der er malet på gummilister etc. Den var ikke gået i dag, hvor standarden er en hel anden !

Watson med hans mesterværk

Watson med hans mesterværk

Watson fik sin gode ven Lowell Helms til at tage en del billeder af Grapewine om natten, hvor lakken rigtig kom til sin ret.

Watson fik sin gode ven Lowell Helms til at tage en del billeder af Grapewine om natten, hvor lakken rigtig kom til sin ret.

CCC-larry-watson-50-chevy-p3-21_resize

På forsiden af Custom Cars i 1958

På forsiden af Custom Cars i 1958

"Lowrider" !!!???? Naaa, det er nok lidt forkert beskrevet

“Lowrider” !!!???? Naaa, det er nok lidt forkert beskrevet

 

Grapewine hos dens nye ejer, Jim Becker

Grapewine hos dens nye ejer, Jim Becker

Jim Becker brugte bilen som sit daglige transportmiddel, men i 1959 skulle han giftes, og mente ikke at det var bilen han og hans kone skulle køre rundt i. Så han byttede den med en standard 1955 Buick. Phil Swaggart så den stå på forhandleren plads i Albany, Oregon og købte den for $1100. Phil ejede bilen i knap 2 år, og brugte den meget. Bilen skiftede igen navn. Phil kaldte den “Heartless”, grundet det hjerteformede indtræk. Han fik også skrevet navnet på bagskærmen.

I 1960 byttede Phil Chevy’en væk for en 1953 Chevy og $600 med Ron McCulley. Ron brugte den også som “Daily Driver” og også til hans studenter bal, hvor han og hans ledsager var nødt til at kravle ud af vinduet, da batteriet gik død. Dørene blev åbnet elektrisk udefra, men også indenfra !!! Så uden strøm kunne dørene ikke åbnes !

 

Ron lakerede senere bilen igen. Denne gang i samme “Rose Mist” men uden Scallops.

Larry-watson-1950-chevrolet-grapevine-23

Heartless – Nu uden Scallops

I 1962 solgte Ron bilen til Jim King. En studerende fra Eugene, Oregon. Knap 2 år efter var bilen igen involveret i en ulykke, og den blev stillet uden for hos et værksted i Glenwood. Desværre stod den der længe nok til at folk begyndte at stjæle dele fra den, og til sidste var der ikke mere at gøre. Bilen måtte skrottes. Bilen blev trukket ud til Day Island Day Fill, hvor den stadig er i dag. Begravet under motorvejsbroen på I-5 ca. 10 meter fra Willamette floden

Sidste billede af Heartless

Sidste billede af Heartless

 

Skriv et svar