12. September 2008…… Dagen hvor jeg får bilen hjem som får krammet på mig. Endelig en bil jeg forelsker mig hovedkulds i, og som jeg kommer til at beholde mange år frem. Ja, faktisk har jeg den stadig her 6 år efter. Det er den bil som har stået i min garage længst tid nogensinde.
Men inden vi hiver den ud af containeren, skal vi have lidt forhistorie om bilen inden den blev min.
Bilen, en Plymouth Fury I fra 1971, startede sit liv hos Walnut Creek P.D. i Californien i 1971. Bilen er bestilt i “Police Package” udførelse. Det vil sige at der er en masse ting som er ændret og forstærket i forhold til personbilerne. Stort set alt mekanisk er “Heavy Duty”, men også ting inden i bilen, som f.eks sædebetræk etc. er specielt i disse vogne.
Alle “Police Package” Mopar biler har et “K” som andet bogstav i stelnummeret. Så her tydes det hurtigt om den er ægte eller ej. Plymouth hed “PK” og Dodge “DK”.
Min bil gjorde tjeneste fra 1971-76, og efter endt tjeneste endte den i privat eje i Texas. Der blev heldigvis passet på den, så da den i 2004 kom tilbage til Walnut Creek var den i rigtig fin stand. Intet rust overhovedet. Walnut Creek er en mindre by ca. 35 km øst for San Francisco. Omkring 65.000 indbyggere. Og nu var bilen tilbage i vante omgivelser. Chris som købte bilen tilbage, arbejder ved politiet i Walnut Creek. Han syntes det kunne være sjovt at bygge den tilbage til det den var engang: En hardcore, bad-ass copcar !
Så det projekt startede straks, med hjælp fra venner fra stationen.
Bilen blev straks skilt ad og lakeret i sort og elfenbenshvid
Med ny lak er det tid til det mekaniske. Nye bremser blev monteret hele vejen rundt. Nyt udstødningssystem, nye gas støddæmpere og andre ting.
Nu mangler kun montering af kofangere, og naturligvis det som gør den til en copcar – Blink på taget og mærkerne på døren.
Den originale opsætning af lamper er sådan her. En boomerang formet aluminiumplade, kaldet en Trio Platter. En meget benyttet opsætning i Californien i 1960’erne og start 70’erne. Lygterne er de velkendte Dietz, som Politiet bruger meget. Højttaleren er fra Federal og er på 100 Watt.
Californien havde, og har stadig, meget specielle regler omkring lygteføringen på udrykningskøretøjer. Loven siger at der skal være mindst en “Steady Red” i fremadrettet retning og en “Flashing Amber” pegende bagud. På dansk er det at der skal være en rød lampe, pegende frem, som lyser konstant og en orange (ravfarvet) som blinker bagud. Rotor blinket som blev opfundet af Federal i 1948 kunne altså ikke opfylde kravene i Californien.
Så mens andre stater havde kørt med rotorblink og store lightbars i mange år, kørte de stadig rundt med et par nærige almindelige lygter i Californien. Dog med enkelte undtagelser. Nogle P.D.’s brugte rotorblink og lightbars, men monterede så ekstra lamper som lyste konstant rødt og blinkede orange. I 1964 kom En af de mest kendte lightbars, Visi-Bar fra Federal. Det var to rotorblink monteret på en stang i hvori der var gemt en kæde som trak det ene blink, så de kørte i samme hastighed. Disse blev brugt meget, også i Californien, men så monterede man gerne et par ekstra lamper for at opfylde kravet.
Her et eksempel på en 1971 Plymouth fra Marin County Sheriff som jeg tog et billede af i Ripon i 2008, med en Visi-Bar monteret. Men der er monteret ekstra lygter for at opfylde kravet om en “Steady Red” og en “Flashing Amber”
En af de ting som er med i “Police Package” pakken, er et forstærket tag, som det ses her. Ingen personbiler har de tværstivere, skal holde det som monteres på taget af politibilerne.
Montering af ledninger til at udstyret er også en stor opgave. Federal Director PA-15 sireneboksen var meget brugt i den periode. Den kunne fås i forskellige modeller og med forskellige lyde. Denne var meget brugt i det nordlige Californien, mens model PA-20 med blå frontplade og 3 lyde var brugt i det sydlige.
Nu med det meste monteret. Dog mangler der stadig blink, mærker og den brutale “Push Bumper” foran, som bruges til at skubbe biler vær fra vejen med. Chris har her taget bilen på arbejdet, som det ses.
Nyt og gammelt mødes. Bemærk at bilen ved siden af Plymouth’en heller ingen mærkater eller blink har. Den er endnu ikke taget i brug.
Så er det ved at være tid til montering af udstyret på taget. Chris har her monteret en rød lampe i søgelygten, hvilket er forkert, og det ændres naturligvis senere !
Så er der gang i boremaskinen. Det her må ikke gå galt !
Med hullerne boret de rigtige steder, kan Trio Platter’en nu monteres
Kabinen er nu næsten helt færdig. Der mangler kun Shotgun i Santa Cruz racket og holderen på instrumentbordet til at holde det “Hotsheet” hvor efterlyste bilers nummerplader stod skrevet.
Radaren ligger klar på sædet, og deres “Riot Helmet” er også på plads. Ja, det var ikke kun motorcykel politiet som brugte hjelme. Også betjentene i bilerne havde dem på.
Bagagerummet er også fyldt op af forskellige ting. Man jeg fik meget mere med da jeg handlede bilen. Bl.a. bødeblokke, uniformer og meget mere.
Resultatet er tilfredsstillende. Chris ser fornøjet ud. Nu mangler kun “Push Bumperen”
Endnu en gang må den med på job. For her har de nemlig den gamle Push Bumper liggende, som skal monteres.
Nu med den frygtindgydende bumper monteret. Og man kan se på hakkerne i det hårde gummi at den før har været i aktion !
Disse bumpers blev fremstillet af fangerne i Folsom Prison. Prison Industries, hed det.
De “Tags” i motorrummet hvor man kan se at den er god nok – Det er en “Police Package” bil. PK41 siger det hele. P=Plymouth, K=Police Package, 4=Fury, 1=1971
Og så lige det tag med “Special Order”. På politibiler står der også tit “Special Paint” og “Special Mask”, men Walnut Creek fik bare deres biler leveret i sort, og malede selv tag og døre hvide.
Bilen til et åbent hus arrangement – En af stationens betjente skal lige foreviges
Og Chris selv, stiller også op til foto
Et par andre kolleger med deres “Pride & Joy”
Og naturligvis skal den da lige ud på patrulje med en af kollegerne. Plymouth’en blev brugt til flere parader, begravelser etc. ved Walnut Creek
Speedometeret i politibiler er altid “Certified”, altså kalibreret, så de viser helt korrekt. Speedomeret i personbilerne går til 120 mph, men til 140 mph i politibilerne.
Men 140 mph (224 km/t.) kommer den nu aldrig op på. Alle bilerne brugt til bykørsel havde altid kun den lille V8’er monteret, og i nogle tilfælde endda kun en 6’er. Så her ligger en 318 cu.i. V8 med 230 HK. Fint nok til bykørsel. Til landevejs brug og til motorveje brugte man de større modeller Fury II og Fury III. De var gerne monteret med de større 383 eller 440 maskiner.
Plymouth’en til sit første “Emergency Show” i Ripon, Californien. Det er det største træf for udryknings køretøjer, og jeg har selv deltaget et par gange.
Den er så smuk den vogn, men samtidig udstråler den et “Don’t You mess with me, or I’ll kick Your sorry ass” !!
Det her ville du ikke have i bakspejlet i 1971 !
“Smile – You’re on Radar”. Plymouth’en holdende i vejsiden med radaren hængende på bagdøren. Sådan kunne du møde den i 1970’erne
Lidt leg på gaden. Det her kunne godt ha’ været taget i 1973. Men det er nu 2007
Men tilbage til mit køb af bilen. Kevin som jeg havde købt mine to foregående politibiler af, havde jeg stadig kontakt med, og via ham kom jeg i kontakt med Chris som havde denne bil stående, og den skulle desværre sælges fra. Og jeg var jo altid klar til at gøre en god handel, så jeg sprang til.
Så sensommeren 2008 sendte Chris mig dette billede. Bilen var på vej fra Walnut Creek, til shipperen i Compton, for dernæst at blive sejlet til Danmark. Jeg var ejer af en fed, fed copcar.
Og så er den på vej….. Chris fortalte at hans kone ikke ville komme ud på gaden den dag den blev hentet. Hun var så ked af at de var nødt til at sælge, og har stadig ikke glemt bilen.
Walnut Creek fik efter sigende 4 stk. 1971 Plymouth leveret i 1971. En af dem ses her. I denne er der monteret bur mellem for og bagsæde, men det har aldrig siddet i min.
Formodentlig samme bil #246 med gitter mellem for og bag. Min har #243
Her endnu et gammel foto. Denne her ser ikke ud til at have gitteret monteret. Det KUNNE være min ? Bemærk også at betjentene begge bærer deres “Riot Helmet”
Ejeren af en 1967 Pontiac Firebird er blevet bragt til standsning.
Nok med forhistorien – I næste afsnit skal der pakkes ud