Endnu en fri-uge fra jobbet er ved at være slut. Og hvad fik jeg så udrettet i garagen ?
Jo, lidt blev det til, for projekter har jeg nok af. En Pantera som jeg stadig har et par hængepartier på. En Yamaha knallert som ligger adskilt i atomer på et rullebord, og desuden har jeg været forbi en kammerat for at give en hjælpende hånd med at samle hans Yamaha knallert. En speciel en af slagsen…….
Nå, ja – Så har jeg fået bestilt stumper for en mindre formue til den Pantera motor som jeg også lige skal renovere og afholdt en vellykket fotoaften med Italienerbils tema. Men ellers har ugen været rolig…….
Lad os starte med Pantera projektet. Nu hvor motoren igen er startet op og fungerer efter at den fik ny toppakning etc. Så var det tid til et mindre projekt inde i kabinen.
Mit glas i omdrejningstælleren har hele tiden været lidt uklar og tåget, og sidste år blev det gradvist være og værre. Nu var jeg altså blevet træt af at se på det. Så den måtte ud, skilles ad og renses !
Men at få en omdrejningstæller ud fra det dybe hul i instrumentbordet er lidt af en kamp. Der er ingen plads bagved til at få sine hænder op og løsne de to fingerskruer. INGEN PLADS !!!!!
Men efter en del ord, jeg ikke vil gentage her, lykkedes det. Inden jeg afmonterer ledningerne, er det klogt lige at skyde et billede af deres placering. Hurra for mobilkameraet.
“Check for operation” – Det må have været pillet ud på et tidspunkt. Tror næppe at italienerne skiver på engelsk ? Og den ene flap til kromkanten var heller ikke trykket rigtigt på plads. Men sådan kunne den nu sikkert godt ha’ været fra ny af. Det ER jo italiensk…
Næste lille opgave på bilen var en skifteforbindelse som havde givet op. Pludselig havde jeg intet baggear. En af skifteforbindelserne var knækket i svejsningen
En dum konstruktion. Et hærdet tap, svejset sammen med et hus i almindelig stål. Det er skabt til at give problemer !!! Men en tur med MIG svejseren nede i huset, og en gang TIG svejsning rundt om tappen udefra, så kunne den igen
Næste projekt: Yamaha’en
Nogle af de nye dele som jeg fik fingrene i i denne uge…. Et fint dansk 4-gear DX stel, så jeg kan få skiftet mit 2-gear stel ud med det rigtige. En oplagt udstødning, originalt ’77-’78 speedometer, nyt olieskjold og en tysk kædeskærm. Fælgene er 18″ fra en Yamaha RD50
Alt skal lige monteres inden det skal forbi maleren (Mig selv…..) Grunden til at jeg lige prøvemoterer det hele, er at den er en smule “HotRod’et”.
Stellet er som tidligere nævnt dansk. Men svingarmen er ikke. Grunden til det er at det er næsten umuligt at finde en dansk svingarm. Og hvis man finder en er den som regel, skæve, rustne eller begge dele ! Finder man mod forventning en fin dansk svinger, så koster den typisk 12-1500 kr. !!!! Det ville jeg ikke betale, så jeg begyndte at grave lidt i hvad man ellers kunne få. Fandt ud af at Yamaha YL1 og YL2 som bl.a. blev solgt på det amerikanske marked var 98% magen til. Så jeg fandt en perfekt rustfri svinger fra en 1967 Yamaha YL2 på eBay i Californien. Der er dog små forskelle. Den ene er at den er 20mm længere end en dansk, da der må sidde to personer på en YL.
I f.eks. Tyskland må en Yamaha FS1 også fragte 2 personer, og den tyske model svingarm er derfor 25mm længere end den danske !
Men det at min amerikanske svingarm er en smule længere er kun godt, da jeg jo også har 18″ fælge i stedet for de normale 17″. Og når man laver det trick med en dansk svinger, så har man problemer med pladsen op mod det rør som holder svingarmen sammen. Ikke ret meget plads til at justere kæden etc. – Så de 20mm ekstra er kun godt i mit tilfælde.
Problemet er så kædeskærmen….. Den passer ikke fra en dansk model. Så den kan jeg ikke handle her i landet. Jeg kunne så vælge at købe den fra en YL2, men den kører med en helt lukket kasse, og det syntes jeg ikke om ! Alternativet er så at finde en kædeskærm fra Tyskland. Men den er stadig ikke HELT magen til, så også her må jeg modificere lidt.
Svingarmen skal også ha’ lavet sine 10×1.25 gevind til fodhvilerne om til M12x1.75. Og hullerne til støddæmperne skal bores op til en 10mm bolt. Men det er småting…..
Nå, ja….. Og så er sporet til hjulakslen i venstre side 14mm, da den har kørt med den gamle type nav. Så det har jeg svejset og filet, så det nu er 12mm som i højre side.
Ja, det er ikke let at custombygge sådan en knallert !!
Dansk stel, amerikansk svingarm og tysk kædeskærm giver en smule udfordringer…..
Men alt kan løses, hvis man gider……
Næste Yamaha projekt er ikke min egen, men min kammerats 5. af slagsen, so har er ved at færdiggøre. Frank har slev stået for hele projektet incl. lakering etc. Jeg har været ind over med småting som nogle gevind der skulle reddes og så ellers bare været moralsk supporter i baggrunden, stående med en kop kaffe. 😉
Denne her er bygget af overskudsdelene fra hans foregående projekter, og fremstår langt fra original. Det er blevet en hyldest til hans klub i England, Liverpool FC. Dejligt at se en knallert med personligt præg, fremfor alle de 100% originale. Ikke at der er noget galt med dem – Elsker at se dem, men der skal også være plads til dem som tænker ud af boksen….
Weekenden bød på foredrag om italienske biler. Jeg havde tilbudt at lægge garage og storskærm til arrangementet. Så vi samlede omkring 20 mennesker med interesse i bilerne fra støvlelandet. Det blev til 5 timers foredrag (Læs Hjernevask !), men da vi tidligere har været oppe på 8 timer, var det her jo den korte udgave….
Så efter sådan en hektisk fri-uge trænger man til en uge på jobbet……
CYA !