Fremad det går

Juleracet og en velfortjent ferie sydpå er overstået, og nu skal der igen arbejdes i garagen.

Der er meget mere som skal afmonteres i motorrummet. Bl.a. benzintanken som sidder gemt af vejen i hjørnet bag førersædet.

IMG_8174
Den er ikke nem at komme til – Og helt umuligt hvis motor og gearkasse fortsat er i bilen.

IMG_8175
At få mokket den ud, når der stadig er 40 liter benzin tilbage er ikke en nem opgave alene – Men det lykkedes…..

IMG_8176
Tanken efterlader et stort gabende hul = MERE RENGØRING !

Når nu det hele er pillet fra hinanden, er der mange Pantera ejere som laver et lille trick. De fjerner en af påsvejsede tværstiverne i rammen, og erstatter den med en som kan boltes af. På denne måde kan man, hvis det skulle blive nødvendigt, fjerne denne afstivning og afmontere bundkaret, uden at skulle pille motoren ud.

IMG_8497
Her er jeg begyndt at bore punktsvejsningerne ud.

IMG_8499
Og med en plademejsel slås det fra hinanden

IMG_8498

IMG_8501
Og væk er den – Nu skal der bare laves en ny, som boltes fast via de to bolte som også holder nederste bærearm.

IMG_8500
Punktsvejsningerne er slebet plant, og nu kan den sidste rengøring af rammen begynde.

IMG_8494
Min motor som jeg hev ud for en måneds tid siden, viste sig at være slidt op. Den var allerede boret til max. overstørrelse for en Ford Cleveland, som er 0.040″ – Eksperter anbefaler ikke at bore den yderligere op, så jeg skulle ud og lede efter en anden, bedre, blok. Fandt en blok som aldrig har været renoveret. Altså som stadig har standard størrelse i cylindrene. Som ekstra bonus er det en såkaldt “4-boltet” blok – Altså en blok hvor lejeoverfaldene er sat fast med 4 bolte i sted et for de normale 2. Det gør den meget stærkere, og dermed egnet til flere hestekræfter. YEEEAAHHH !

IMG_8487
Her ses lejeoverfaldene med de 4  bolte som holder dem på plads.

IMG_8493
Den er allerede meget fin i cylindrene, og har nok ikke kørt meget. Men bores og hones skal den stadig, så jeg er sikker på at den er 100% i orden.

IMG_8484

IMG_8489
Støbenumrene afslører at den er en blok fra 1972 (D2) og at den er til en Ford (A)
Nummeret nedenunder er datomærkningen. 2=1972  L=December  22=Datoen
Altså er den støbt 22/12-1972 – Dagen hvor jeg fyldte 2 år !!! Det er da en sjov ting (Syntes jeg)

IMG_8491

Blokken har jeg nu strippet for alle løsdele som det kan ses. Alle frostpropper er pillet ud, og skruerne til oliekanalerne er fjernet. Den blev i dag afleveret hos Slagelse Cylinder Service, som skal stå for at bore, hone og alt det andet, som jeg desværre ikke kan gøre selv. Så mens den er i deres besiddelse, er jeg gået i gang med at finde ud af hvilke stumper jeg skal putte i den. Det er en videnskab i sig selv, og her har jeg heldigvis god hjælp fra en specialist i USA som har bygget mange motorer til Pantera før. Så vi skal i fællesskab nok finde ud af noget.

Skriv et svar