Knallert Feber – Del 3

Mit Yamaha projekt lever stadig. Men der har været et par andre projekter den seneste tid, som en bilmesse i Tyskland, vinterferie og andre ting.
Så det er ikke sket det store, og dog…… En masse småting er blevet fikset, og det er jo gerne det som tager tid, hvis det skal blive RIGTIG godt.

Da jeg skilte min motor ad, fandt jeg ud af at der bagved det store primærhjul og koblingen manglede en afstandsskive. Det var dermed gået hårdt ud over tænderne. Så jeg måtte ud og lede efter et bedre brugt. Min gode ven Frank havde heldigvis et liggende på hylden, som jeg kunne lave en byttehandel med for nogle andre dele og en hjælpende hånd i værkstedet. Den havde det almindelige slup i koblingsskålen, så den skulle, som de altid skal, renoveres. Der sidder 6 gummiklodser indeni, og de plejer at være mørnet og defekte. Og sådan var det også med denne her. Selv ved få millimeters slør i denne den, skal den laves !!!! Ellers bliver der grimme hakker i koblingsskålen som er lavet i aluminium.

20150108_094415

Her set problembarnet, mens den stadig var monteret.

Heldigvis er der en rigtig dygtig fyr i Yamaha verdenen som kan renovere disse koblingsskåle – Og endda til rigtig fornuftig pris. Ren Win-Win, du ved…..

Så min koblingsskål blev sendt til det nordlige Jylland med Post Danmark, med håb om snarlig bedring.

kobling4

Først bores nittehovederne af, så det kan skilles ad

kobling1

Sådan ser en kobling ud med kun få millimeters stør !!

WP_001100

Er der en smule slør i din, ser den med garanti sådan her ud – FÅ DET NU FIXET !

kobling3

Nye gummiskiver og nitter – Klar til at blive samlet

Klar til at blive nittet sammen

Klar til at blive nittet sammen

Nitning

Nitning

kobling2

Sådan – Som ny ! Og nu helt uden slør

Glasblæst, ren og lækker- Klar til 40 år til

Glasblæst, ren og lækker- Klar til 40 år til

WP_001102

Bemærk det graverede “B” – Det er tolerancen for hjulet. Det lille primærhjul skal helst også være mærket med samme bogstav hvis de skal køre sammen uden at hyle for meget i tænderne

Har du et primærhjul som har samme defekt, så tøv ikke med at kontakte mig. Så skal jeg nok sætte dig i kontakt med troldmanden i Jylland.

Men denne operation tog jo ikke lang tid, for mig…… Det tog kun et tur på posthuset 2 gange. En gang for at aflevere, og en gang 5 dage senere for at hente igen. Men i den tid lavede jeg så andre ting. Bl.a. nussede om et originalt 1977 speedometer som jeg har købt af endnu en aktiv jyde i Yamaha kredse.

Et fint eksemplar, men med enkelte brugsspor. Det er jo trods alt snart 40 år gammelt. Glasset havde nogle ridser som jeg gerne ville have væk. Så jeg gik i gang med at vandslibe dem væk.

Vandslibning med korn 2000

Vandslibning med korn 2000

Efterpolering med tandpasta

Efterpolering med tandpasta

Slutpolering med Scrats Remover fra Biltema

Slutpolering med Scratch Remover fra Biltema

Og igen... NÆSTEN som nyt ! Nu skal tælleværket bare nulstilles og huset skal der også nusses om, så det bliver en smule kønnere.

Og igen… NÆSTEN som nyt ! Nu skal tælleværket bare nulstilles og huset skal der også nusses om, så det bliver en smule kønnere.

20150210_160403

Motorblok er blæst og renset helt af. Nu er den ved at være klar til at samle

Næst på programmet er hele knallertens rygrad – Stellet……
Jeg skulle lige redde et par gevind og så skulle det prøvemonteres med de andre dele som skulle sættes på. Alt dette skal lige klares inden det hele skal lakeres.

20150126_143250

Prøvemontering af stel, bagsvinger og kædeskærm

Grunden til at jeg lige prøvemoterer det hele, er at den er en smule “HotRod’et”.
Stellet er som tidligere nævnt dansk. Men svingarmen er ikke. Grunden til det er at det er næsten umuligt at finde en dansk svingarm. Og hvis man finder en er den som regel, skæve, rustne eller begge dele ! Finder man mod forventning en fin dansk svinger, så koster den typisk 12-1500 kr. !!!! Det ville jeg ikke betale, så jeg begyndte at grave lidt i hvad man ellers kunne få. Fandt ud af at Yamaha YL1 og YL2 som bl.a. blev solgt på det amerikanske marked var 98% magen til. Så jeg fandt en perfekt rustfri svinger fra en 1967 Yamaha YL2 på eBay i Californien. Der er dog små forskelle. Den ene er at den er 20mm længere end en dansk, da der må sidde to personer på en YL.

I f.eks. Tyskland må en Yamaha FS1 også fragte 2 personer, og den tyske model svingarm er derfor 25mm længere end den danske !
Men det at min amerikanske svingarm er en smule længere er kun godt, da jeg jo også har 18″ fælge i stedet for de normale 17″. Og når man laver det trick med en dansk svinger, så har man problemer med pladsen op mod det rør som holder svingarmen sammen. Ikke ret meget plads til at justere kæden etc. – Så de 20mm ekstra er kun godt i mit tilfælde.

Problemet er så kædeskærmen….. Den passer ikke fra en dansk model. Så den kan jeg ikke handle her i landet. Jeg kunne så vælge at købe den fra en YL2, men den kører med en helt lukket kasse, og det syntes jeg ikke om ! Alternativet er så at finde en kædeskærm fra Tyskland. Men den er stadig ikke HELT magen til, så også her må jeg modificere lidt.
Svingarmen skal også ha’ lavet sine 10×1.25 gevind til fodhvilerne om til M12x1.75. Og hullerne til støddæmperne skal bores op til en 10mm bolt. Men det er småting…..
Nå, ja….. Og så er sporet til hjulakslen i venstre side 14mm, da den har kørt med den gamle type nav. Så det har jeg svejset og filet, så det nu er 12mm som i højre side.
Ja, det er ikke let at custombygge sådan en knallert !!

Dansk stel, amerikansk svingarm og tysk kædeskærm giver en smule udfordringer…..
Men alt kan løses, hvis man gider……

Nu hvor det hele er tilpasset, er stel og de andre dele klar til at blive lakeret sort.

Stellet var sandblæst og pulverlakeret, men jeg var ikke helt tilfreds med glansen. Så det har jeg ridset over med en Scotchbrite svamp, og det får nu en gang sort lak og efterfølgende klarlak. Så skal det nok komme til at skinne igen !

Stellet var sandblæst og pulverlakeret, men jeg var ikke helt tilfreds med glansen. Så det har jeg ridset over med en Scotchbrite svamp, og det får nu en gang sort lak og efterfølgende klarlak. Så skal det nok komme til at skinne igen !

20150123_133453
Lidt af de dele jeg har fremskaffet for nyligt. 18″ RD50 fælge, oplagt udstødning, 1977 Speedometer, 1978 DX stel etc. etc. – Der går tid med at finde alle de rigtige dele frem til sådan et byggeri. Nå ja…. Har også fået leveret mine mærker til tank og siddeskjolde. Specieldesignet naturligvis…. Jeg har aldrig været rigtig tosset med 100% originalt. Kan godt lide at give mine køretøjer lidt personligt præg. Og det kommer også til at ske med denne gamle Yamaha.

Stay Tuned !