Skift Gear – Del 1

Ud over rattet, er gearstangen nok den del i bilen vi har mest fat i. Men hvordan udformningen af denne brugsgenstand er, er der nok ikke så mange som har tænkt over i hverdagen. Den skal jo bare bruges. De fleste biler i dag har blot en kedelig stålpind med en plasticknop på toppen. Nogle bilfabrikanter strækker sig til at sætte en anden gearknop på, af lækker læder eller mahognitræ. Her stopper legen så også for de fleste. Men det er langt mere end bare en metalstang med en knop på. Bildesignere verden over har i årtier virkelig kælet for detaljerne på udvalgte bilmodeller. Især i 60’ernes USA var bilfabrikanterne fremme i skoene, og lavede nogle fantastiske designs

Især amerikanske Hurst har lavet mange interessante designs. Hurst gearskiftere har altid været populære hos HotRod og MuscleCar folket i USA. Men de brugte også et beskidt trick i 60’erne og 70’erne for at tiltrække mandfolkene og deres racere. Det vender vi tilbage til senere…

For at blive lidt ved Hurst’s produkter, så lad os starte med den mest underlige af dem alle !

i 1964 kom Oldsmobile med deres 4-4-2 Option pakke til deres Cutlass modeller, som indeholdt stærkere 330 cu.i. motor, dobbelte udstødningsrør, hårdere undervogn og andre features. 4-4-2 skulle stå for: 4 portet karburator, 4 gear og 2 udstødningsrør.

I 1968 blev 4-4-2 en modelserie for sig selv og i 1983 lancerede Oldsmobile i anledning af deres 15 års jubilæum for deres 4-4-2 model, en ny model: Oldsmobile 4-4-2 Hurst. Planen var at bygge 2500 biler, men grundet større efterspørgsel endte de op med at bygge 3001 stk..
Alle var med en 307 cu.i. H/O (Hurst/Olds – High Output) V8 motor under forklappen. Men det var inden i kabinen at nyskabelsen var. Et gearskifte med 3 (TRE !!) gearstænger. Systemet kaldte de for “Hurst Lightning Rod”

eb-1984HurstOlds-4

Det er lige til at blive forvirret af bare at se på !
Skifteren til venstre fungerer som en normal skifter til automatgearet med Park-Reverse-Neutral-Drive-Low. Det er de to næste stænger som går det hele spændende !
Vil man styre gearkassen manuelt, trækkes alle tre stænger helt ned. Så starter bilen i 1. gear. Når man så står den højre frem, skiftes der til 2. gear. Det samme gøres med den midterste og man er i 3. Til sidst rykkes den venstre frem, og den går i “Overdrive”.

Elementært, Kære Watson !

oldsfolder

Men det er som skrevet nok en god ide´ at læse brugsanvisningen, INDEN de tages i brug.

imageMain_107_248

3824511927_7cd8260e5a_o

En video af hvordan der virker her:

hurst_84
Og bilen er jo egentlig også lidt en frækkert – Eller i hvert fald så frækt som det kunne blive i de lidt kedelige 80’ere.

83_cutlass_hurst_51k_miles_2
Men i denne farvekombination er den da fræk ?

Men det var ikke første gang at Hurst havde lavet “underlige” gearskiftere. I 1964 lancerede de et “Dual Gate” system, som også hurtigt blev kendt under navnet “His & Hers” – Grunden til det var at det var to skifte kulisser. Et til manden og et til konen.
Dette system kunne fås i både Pontiac GTO i Oldsmobile 4-4-2

Det til venstre var til konen, og var et ganske almindeligt automatgear system. Og trak man(den) skifteren til højre kunne man skifte manuelt mellem gearne. Perfekt på racebanen om søndagen, eller mellem lyskurvene på Woodward Avenue fredag og lørdag aften. For at undgå at konen fik lyst til at afprøve det på vej hjem fra Walmart, kunne det låses af, og manden kunne stoppe nøglen i lommen. Det var tænkt over detaljerne !

His-and-Hers-623x829

DualGate-623x848

Hurst fandt lynhurtigt ud af hvordan de skulle tiltrække mænds opmærksomhed. De hyrede en flot blondine ved navn Linda Vaughn. Hun vandt en konkurrence i 1964/65 udskrevet af Mr. Hurst. Titlen var “Miss Hurst Golden Shifter” og han var ikke sen til at skrive kontrakt med den flot udstyrede kvinde…. Og det kan man jo godt forstå !

linda-vaughn-hurst-02

linda-vaughn-hurst-lug-nuts

178233

Med disse billeder tror jeg at det er nok for denne gang.

Vi tager fat i stangen igen i Del 2 !!

Skriv et svar