En uge i garagen

Sådan en uge fri fra job er ikke tosset. Man når alligevel at få lavet en del, når man kan komme i gang fra morgenstunden af.

Denne uge blev der både rodet lidt med min Mercury, og selvfølgelig også med lidt Yamaha knallerter.

Det første projekt var Mercury’en. Den skulle lige sænkes 2″ bag og 2,5″ foran.
Men det skulle vise sig at gå som en leg. Californien biler er fantastiske at skrue på. Intet var rustet sammen. Alt kunne løsnes med værktøj, og derefter skrues fra hinanden med fingrene

20170105_155121

Med bærekuglen løsnet er det bare at sænke det hele stille og roligt

20170105_155213

50 års gammel skidt har samlet sig på bærearmen

20170105_160355

Men en hurtig tur med stålbørsten, og det ser ud som nyt

20170105_160406

Ikke en rustplet – Godt gået af så gammel en bil

20170105_164353

De sørgelige rester – Nu lettere og lavere….

20170108_121059

Det pyntede en hel del, syntes jeg

20170105_164342

Perfekt højde, uden at det skaber problemer med frihøjden

Med Mercury projektet klaret, kan jeg nu gå til filebænken og skrue endnu en Yamaha motor sammen

20170109_132054

Så jeg starter som vanligt med de glasblæste motorhuse og nye lejer

Og så er det bare derudaf med at samle som jeg plejer. Det har jeg gjort så mange gange før og taget billeder af, så det vil jeg skåne jer for igen. Men se her hvis du skulle have lyst: YAMAHAMOTOR

Næste projekt var at få monteret det korrekte baghjul på min 1976 Yamaha K1.
De har fra nye det specielle baghjulsnav med gummiklodser indbygget, for at tage de hårde ryk når der skiftes gear etc.

Da jeg byggede den i sin tid, havde jeg kun nav liggende fra de nyere 1977/78 modeller med fast nav. Men nu havde jeg fået fat i det rigtige, og havde fået samlet mig et komplet hjul, med fin Araya fælgring etc.

20170111_134259

Nav af koblingstypen – 2 delt og med 4 gummiklodser inden i

20170109_092953

Det falske hjul med fast nav

20170109_093018

Den nylavede fælg med navkobling, som det kaldes

Men jeg måtte desværre skille det ad igen, efter dette billede var taget. Grunden var at den hulbolt som holder navet fast på bagsvingeren, var lavet for dårligt. Den var fræset skævt, og dermed var der ikke fræset nok af de flader som skal gå ind i svingerens spor i venstre side. Sporet er 14 mm, men bolten var 15 mm – Så der måtte lige files og tilpasses lidt.

20170109_094002

Den såkaldte “hulbolt” som skal holde navet fast på bagsvingeren – Men den er fræset skævt som det ses !

20170109_094017

Og 1mm for stor var den også…… ARRRGGHHH

20170109_094655

Men med lidt tilpasning lykkedes det at få det monteret

20170109_094705

Sjov konstruktion. Hjulet kan pilles af uden at man behøver at pille kæde etc. af

Nu bliver det spændende at mærke om der er nogen forskel, når jeg skal ud at køre på den. Det vil vise sig……

Men jeg var ikke færdig med at skrue knallert. Næste projekt er allerede i støbeskeen.
Stel og bagsvinger er repareret, glasblæst og spartlet. Så nu er det klar til maleren

20170110_113721

Blæst, spartlet og klar til sort maling

20170110_101921

Men nogle af delene er allerede hentet hos maleren og ligger klar. Samme gør motoren

Og sådan gik den uge i garagen. Næste uge skal der forhåbentlig startes op på samlingen af den næste Yamaha. Vi må se hvor langt maleren når med delene