Buick….. Et mærke jeg altid har været en smule forelsket i. Min første Yankee bil var også en Buick, så måske derfor har det siden hængt ved. Alt det der med den første kærlighed etc. 😉
Nå, men jeg forelskede mig, igen, i en bil jeg fandt på nettet. Den stod i Henderson, Nevada. Lige uden for Las Vegas. Folk kender byen som den man suser igennem på vejen fra Las Vegas til Hoover dæmningen.
Bilen var en 1965 Buick Riviera GS. Altså igen en rigtig sjælden vogn. Desværre var motoren forsvundet, og var nu erstattet af en helt ny 340 hestes motor fra Chevrolet. Men det bliver dog i familien……
Istandsættelsen af denne fine vogn startede tilbage i 2004. Hele karrossen blev blæst med valnøddeskaller, og fremtår her i hel ren plade. Ingen rust eller skader. Det er et rigtig godt udgangspunkt !
Den blev ikke løftet af rammen, men blev bygget rigtig fint op. Der blev ikke sparet på noget.
Første billede jeg fik af sælger var dette – Jeg var allerede solgt og klar til at skrive checken ! 1965 Riviera er kendt for sin fede detalje med lygterne. De åbner elektrisk som et ørnenæb, eller muslingeskaller. Deraf også det amerikanske navn “Clamp Shell Headlights” – Folk der har ser filmen “Roadhouse” med Patrick Swayze kender også bilen…
Farven er fra House of Color og hedder Liquid Copper Pearl – Den er dog svær at gengive på billeder.
Sænket 2″ og et par 16″ American Racing fælge giver det helt rigtig look
Kabinen alene kostede $10.000 at lave. Læderet er det fineste Maserati læder penge kan købe.
Her er brugt RIGTIG mange timer på at få det perfekt. Og det er lykkedes !
(Listen under handskerummet er ikke monteret her !!)
Detaljerne er i orden. Nyt A/C fra Vintage Air, instrumenter fra Autometer og gearknop fra Lokar
Det her er vildt….. Poleret aluminium i kilovis. Flot, men et sandt helvede at holde !!!
Nå, men der var INGEN tvivl da Jim kørte til Nevada for at se på den. Den skulle til Danmark. Jeg ser det som min pligt at forskønne landet med de fineste biler…
“I’m on a mission from God” kunne man fristes til at sige !
Så afsted mod Californien igen….
Hjemme i Danmark – Fik bilen hjem en uges tid inden det støre træf i Roskilde, Viking Run. Nåede at får synet den og få plader på, så jeg om fredagen var klar til at tage på træf
Fandt dog hurtigt ud af 2 fejl ved bilen. Den ene var at de fælge som sad på bilen gjorde at den ikke kunne dreje særlig skarpt. Så det skulle løses !
En anden “fejl” var de manglende dørhåndtag. De kunne kun åbnes med fjernbetjeningen som sad sammen med nøglerne. Ikke specielt smart når man som det første ved ankomst brillerer med at smække døren. Med nøglerne siddende i tændingslåsen !!!!!!!
FOR HELVEDE DA !!!!!!!!!!!!!!!!! Så drengene måtte slippe deres dåseøl og hjælpe til med at få stykket grene etc. genne ruderne for at få døren op. Det lykkedes…. SKÅL !
Tøserne har kapret vognen og cruiser rundt på træfpladsen
Jeg blev opfordret til at køre den til vurdering af dommerne. Så pyt da…….
Og jo…. Om søndagen, i pishamrende regn, blev jeg kaldt på scenen. En flot anden plads i customklassen. Så fik fin pokal, blomster og kys af præmietøserne. Ikke ringe…..
For at løse problemet med fælgene som ikke kunne være i skærmene, blev disse fælge fra Chip Foose indkøbt. Dengang syntes jeg det så meget godt ud. Men nu hvor jeg ser det igen, kan jeg se at den er hel gal. Jeg har åbenbart ændret smag i mellemtiden.
De manglende dørhåndtag fik mig i problemer MANGE gange. Værst var en gang da jeg skulle tanke den, og hoppede ud af bilen, men s den stod i tomgang. På vej mod standeren hørte jeg den grusomme lyd af døren…. Døren som sagde “KLIK” og lukkede…
Vil ikke gengive gloserne der røg ud af munden på mig, men jeg var ikke tilfreds med situationen og mig selv på dette tidspunkt. Heldigvis lå der en lille Købmand på samme sted, og jeg måtte ind på hans lager for at finde noget jeg kunne bruge til at åbne døren med. Men en ting er at smække sig ude, en anden ting er at høre kommentarerne og de gode idéer fra folk som kom for at tanke, mens jeg stod og kæmpede for at komme ind. Jeg var RIGTIG tæt på at blive anklaget for mord den dag !
Efterår 2008 – Riviera’en er klar til at blive stillet på fjernlageret for vinteren. Jeg har i løbet af sommeren fået nye griller og sætter Riviera til salg i november måned.
Og der går ikke længe før en køber melder sig. Så den måtte læsses på en autotransporter og køres til Nordjylland, hvor en glad ny ejer venter.
Ejerskabet af en af Danmarks fineste Buick Riviera var slut – Jeg måtte videre i min jagt efter den perfekte bil….. Keeperen !!!
Video af de berømte “Clamp Shell Lygter” (Dog ikke min bil)
Motor: |
350 cu.i. Chevrolet V8 (5.7 liter). 340HK |
Gearkasse: |
TH350, 3-trins aut. med B&M Shift Kit |
Farve: |
Liquid Copper Pearl |
Udstødning: |
Sandersson Headders, Flowmaster potter |
Fælge: |
8×16″ American Racing Torque Trust II |
Interiør: |
Originalt mønster, med lavet i Maserati læder. Alt er indfarvet |
Udstyr: |
Powerbrakes, powersteering, powerwindows, A/C fra Vintage Air etc. |
Bremser: |
Ventillerede skiver for med 2″ droppede spindler. Tromler bag. Vacuumforstærker. |
Andet: |
Bilen er købt i Hendersson, Nevada (20 min fra Las Vegas) Foråret 2008 |