Carnut går tilbage i tiden – Del 40

Buick….. Et mærke jeg altid har været en smule forelsket i. Min første Yankee bil var også en Buick, så måske derfor har det siden hængt ved. Alt det der med den første kærlighed etc.  😉

Nå, men jeg forelskede mig, igen, i en bil jeg fandt på nettet. Den stod i Henderson, Nevada. Lige uden for Las Vegas. Folk kender byen som den man suser igennem på vejen fra Las Vegas til Hoover dæmningen.

Bilen var en 1965 Buick Riviera GS. Altså igen en rigtig sjælden vogn. Desværre var motoren forsvundet, og var nu erstattet af en helt ny 340 hestes motor fra Chevrolet. Men det bliver dog i familien……

1965riviera_pic22Istandsættelsen af denne fine vogn startede tilbage i 2004. Hele karrossen blev blæst med valnøddeskaller, og fremtår her i hel ren plade. Ingen rust eller skader. Det er et rigtig godt udgangspunkt !

1965riviera_pic21
Den blev ikke løftet af rammen, men blev bygget rigtig fint op. Der blev ikke sparet på noget.

1965riviera_pic18
Første billede jeg fik af sælger var dette – Jeg var allerede solgt og klar til at skrive checken ! 1965 Riviera er kendt for sin fede detalje med lygterne. De åbner elektrisk som et ørnenæb, eller muslingeskaller. Deraf også det amerikanske navn “Clamp Shell Headlights” – Folk der har ser filmen “Roadhouse” med Patrick Swayze kender også bilen…

1965riviera_pic20
Farven er fra House of Color og hedder Liquid Copper Pearl – Den er dog svær at gengive på billeder.

1965riviera_pic16

1965riviera_pic13
Sænket 2″ og et par 16″ American Racing fælge giver det helt rigtig look

1965riviera_pic15

1965riviera_pic8
Kabinen alene kostede $10.000 at lave. Læderet er det fineste Maserati læder penge kan købe.

1965riviera_pic5
Her er brugt RIGTIG mange timer på at få det perfekt. Og det er lykkedes !
(Listen under handskerummet er ikke monteret her !!)

1965riviera_pic3
Detaljerne er i orden. Nyt A/C fra Vintage Air, instrumenter fra Autometer og gearknop fra Lokar

1965riviera_pic2
Pedaler fra Lokar

1965riviera_pic24

1965riviera_pic4

1965riviera_pic26
Det her er vildt….. Poleret aluminium i kilovis. Flot, men et sandt helvede at holde !!!

CIMG1251
Nå, men der var INGEN tvivl da Jim kørte til Nevada for at se på den. Den skulle til Danmark. Jeg ser det som min pligt at forskønne landet med de fineste biler…
“I’m on a mission from God” kunne man fristes til at sige !

CIMG1252
Så afsted mod Californien igen….

DSC00424
Hjemme i Danmark – Fik bilen hjem en uges tid inden det støre træf i Roskilde, Viking Run. Nåede at får synet den og få plader på, så jeg om fredagen var klar til at tage på træf

DSC00426

SSL24884

SSL24831
Fandt dog hurtigt ud af 2 fejl ved bilen. Den ene var at de fælge som sad på bilen gjorde at den ikke kunne dreje særlig skarpt. Så det skulle løses !

En anden “fejl” var de manglende dørhåndtag. De kunne kun åbnes med fjernbetjeningen som sad sammen med nøglerne. Ikke specielt smart når man som det første ved ankomst brillerer med at smække døren. Med nøglerne siddende i tændingslåsen !!!!!!!

FOR HELVEDE DA !!!!!!!!!!!!!!!!!  Så drengene måtte slippe deres dåseøl og hjælpe til med at få stykket grene etc. genne ruderne for at få døren op. Det lykkedes…. SKÅL !

SSL24824
Tøserne har kapret vognen og cruiser rundt på træfpladsen

viking_run_2008_10
Jeg blev opfordret til at køre den til vurdering af dommerne. Så pyt da…….

riv_viking
Og jo…. Om søndagen, i pishamrende regn, blev jeg kaldt på scenen. En flot anden plads i customklassen. Så fik fin pokal, blomster og kys af præmietøserne. Ikke ringe…..

DSC00595

HPIM2367
HPIM2370

HPIM2373HPIM2374

HPIM2365

HPIM2363

DSC00131
For at løse problemet med fælgene som ikke kunne være i skærmene, blev disse fælge fra Chip Foose indkøbt. Dengang syntes jeg det så meget godt ud. Men nu hvor jeg ser det igen, kan jeg se at den er hel gal. Jeg har åbenbart ændret smag i mellemtiden.

DSC00138

De manglende dørhåndtag fik mig i problemer MANGE gange. Værst var en gang da jeg skulle tanke den, og hoppede ud af bilen, men s den stod i tomgang. På vej mod standeren hørte jeg den grusomme lyd af døren…. Døren som sagde “KLIK” og lukkede…

Vil ikke gengive gloserne der røg ud af munden på mig, men jeg var ikke tilfreds med situationen og mig selv på dette tidspunkt. Heldigvis lå der en lille Købmand på samme sted, og jeg måtte ind på hans lager for at finde noget jeg kunne bruge til at åbne døren med. Men en ting er at smække sig ude, en anden ting er at høre kommentarerne og de gode idéer fra folk som kom for at tanke, mens jeg stod og kæmpede for at komme ind. Jeg var RIGTIG tæt på at blive anklaget for mord den dag !

HPIM3619
Efterår 2008 – Riviera’en er klar til at blive stillet på fjernlageret for vinteren. Jeg har i løbet af sommeren fået nye griller og sætter Riviera til salg i november måned.

HPIM3622
Og der går ikke længe før en køber melder sig. Så den måtte læsses på en autotransporter og køres til Nordjylland, hvor en glad ny ejer venter.

HPIM3628

HPIM3634Ejerskabet af en af Danmarks fineste Buick Riviera var slut – Jeg måtte videre i min jagt efter den perfekte bil….. Keeperen !!!

Video af de berømte “Clamp Shell Lygter” (Dog ikke min bil)

Motor:

350 cu.i. Chevrolet V8 (5.7 liter). 340HK

Gearkasse:

TH350, 3-trins aut. med B&M Shift Kit

Farve:

Liquid Copper Pearl

Udstødning:

Sandersson Headders, Flowmaster potter

Fælge:

8×16″ American Racing Torque Trust II

Interiør:

Originalt mønster, med lavet i Maserati læder. Alt er indfarvet

Udstyr:

Powerbrakes, powersteering, powerwindows,  A/C fra Vintage Air etc.

Bremser:

Ventillerede skiver for med 2″ droppede spindler. Tromler bag. Vacuumforstærker.

 

Andet:

Bilen er købt i Hendersson, Nevada (20 min fra Las Vegas) Foråret 2008
Denne ’65 Riviera har gennemgået en TOTAL istandsættelse  gennem de sidste 2 år, for derefter at blive en af de absolut fineste af slagsen  ! Den er født som værende en original Gran Sport, og den originale “Build Sheet”  som medfølger kan bevise dette. Kun 3,354 af de ialt 34,586 Riviera’er som blev fremstillt i 1965 var Gran Sport  modeller. Dog er den originale motor (Og meget andet) ikke i bilen mere…..
Bilen har altid kørt i Californien og var 100% rustfri fra  istandsættelsen begyndte (og er det stadig….) Bilen blev blæst med valnøddeskaller og slebet helt ned til det rå metal, for  derefter at få en flot lak i “Liquid Copper” metallic.
Dørhåndtag er “shaved” (Fjernet..) og det samme er en del lister samt låsen i  bagklappen. De åbnes nu via fjernbetjening.
Alle lister etc. i rustfri står er rettet og poleret. Alt krom  er omforkromet og fremstår i “Showcondition”
Den motor som lå i bilen var ikke original, og blev derfor  erstattet af en HELT NY Chevrolet 350 cu.i. V8 med 340 hestekræfter
Andre forbedringer på motoren  er: For $2,400 “March” Remhjuls system,  Edelbrock Performance indsugningsmanifold og karburator. Sanderson udstødningsmanifold.  Alt i alt er der brugt over $12,000 (IKKE includeret arbejdsløn !)) imotorrummet  alene. Nyt A/C system som blæser kold og hårdt !  Ny TH-350 gearkasse, støddæmpere, skivebremser, poleret hovedcylinder, elektronisk  tændning, Optima batteri og Aluminium battericover, nyt dobbelt udstødnings system fra FlowMaster  samt 2 elektriske blæsere.
Bilen er sænket ca. 5 cm. og  de nye American Racing 16″ fælge med spinners ser perfekt ud til denne bil.  White Wall Dunlop radialdæk er monteret og de har kørt under 200 miles.
Bilen har fået KOMPLET nyt  ledningsnet. Interiøret er nok et af de flotteste nogen sinde set i en  Riviera.  Det er holdt forholdsvis originalt, så det stadig ligner det  “Deluxe interiør”  som var i Gran Sport modellerne originalt. Der er også de sjældne “Power vent windows” og de virker perfekt (Se video). Sæderne er lavet i ægte cremefarvet læder som ellers kun Maserati bruger. Sammen  med de kobberfarvede striber giver det en rigtig flot effekt. Der er monteret specielle interiørlamper i kabinen. Fremstillet i poleret  aluminium ! Nye ruder og gummilister hele vejen rundt.
Langt over $10,000 er der investeret i kabinen alene !!!!!!!!!!!!!! Ny skivebremser foran og nye tromler bag. Customlavet frontgrill (JA,  lygteskallerne åbner som fuglenæb, når lygterne tændes !)  $500 lakeret aluminiumrat; elektrisk åbning af døre og bagklap via  fjernbetjening; Autometer instrumenter i centerkonsol, $2000 Custom lydanlæg med subwoofer;   “Iditit” ploeret ratstamme; “Lokar” alu pedaler; renoveret benzintank med ny  tankmåler; NOS baglygteglas og NOS sideruder.
Der er helt sikkert glemt  nogle detaljer, men som du nok kan forstå, så er ALT lavet rigtigt…. Og kan  ikke laves for den pris som denne perle sælges til Dette er noget af det fineste og den er klar til at nyde og tage med på  udstillinger !
For nylig vurderet (April 2008) af proffesionelt firma til $80,000 !!!!!!!!!!!!!