Carnut går tilbage i tiden – Del 43

En 1966 Chevrolet Caprice, som vi kiggede nærmere på i Del 42 er en sjælden set bil i Danmark. Faktisk tror jeg at der nok kun er denne ene. Der HAR været en i 1980’erne, men den eksisterer vist ikke mere. Hvordan overgår man sådan en ?? Ja, hvis det ER den eneste, er det jo ikke nemt. Men man kan da i det mindste så tangere det.

Det er hvad jeg tror skete da jeg fandt en flot 1970 Chevrolet Impala. Også en meget sjælden bil på disse kanter. Har aldrig før set en anden, men derfor kan der naturligvis godt gemme sig en derude et sted ?

1970 modellen er i 4. generation Impala (1965-1970), og er ikke lavet i helt så mange eksemplar som tidligere årgange. Til dels grundet en 65 dage lang strejke hos GM i efteråret 1970. Men 612.800 Impala’er blev alligevel solgt dette år. Kun 6.500 af disse var med 6 cylindret motor, resten med V8, hvor en 350 cu.i. (5.7 liter) var det mindste man kunne få.
Kun 92.000 Chevrolet Caprice blev solgt, 75.800 Bel Air og 35.400 Biscayne. Mange af disse Biscayne modeller er nok solgt som Taxi eller politibiler  😉

1970-Chevrolet-Biscayne-Newark-NJ-Police
Newark Police benyttede f.eks 1970 Biscayne

Men også en af det rigtige store aftagere af copcars, Chicago P.D. brugte dem.

1970Chevy-vi

ChicagoPolice1970ChevyBiscayne-vi
2 baglygter i hver side, indikerer at det er den billigere modelserie, Bel Air eller Biscayne

i441100

Men nu til den som jeg fandt.

!BUnkpLwCGk~$(KGrHgoH-D0EjlLlt1SHBKOZLLrw5w~~_3
Bilen stod til salg hos en lille forhandler i området omkring San Bernadino i Californien. Kun 15 min. fra hvor min makker, Jim, boede. Så det passede perfekt.

!BUnkuog!2k~$(KGrHgoH-CEEjlLl0F63BKOZLl8O)w~~_3
Bilen var helt istandsat. Ny kabine, ny lak, fælge, vinyltag og meget andet. Kan det være nemmere ?

!BUnks5!BGk~$(KGrHgoH-EQEjlLlbinfBKOZLe0PSQ~~_3
Flot kabine lavet med originale materialer fra Classic Industries.

!BUnnBD!BGk~$(KGrHgoH-CsEjlLlvGm7BKOZWynMy!~~_3
Selv motorrummet, som tit overses var også shinet op. Og alt fungerede. Imponerende !

Det eneste som haltede en smule i forhold til resten var kofangerne. De var fine, men ikke HELT perfekte. Og når resten nu er så fint, syntes jeg at det var synd ikke at omforkrome dem.

Jim syntes godt nok at jeg var sindssyg, men det har jeg hørt før, så det tog jeg mig ikke rigtig af  😉

Så kofangerne blev afmonteret og sendt til krom shoppen. Da de returnerede, var bilen klar til at sende til Danmark.

IMG_0918
Bilen kom hjem sidst på sommeren, og så var det bare i gang med at montere de nye dele.

sept09_1
Og det pyntede. Der er ikke noget så lækkert som nyt skinnende krom.

Impala’en har, som det har været helt tilbage fra 1958, 6 baglygter. De billigere modeller har kun 4. Eneste årgang hvor Impala ikke har 6 baglygter er 1959 modellen. Den har de lange baglygter, som vi danskere kender fra Olsen Bandens sorte rustne Chevy.
Men alligevel lavde de på Impala’en en smule om på baglygterne, så man kunne skelne mellem topmodellen og de billigere. Kun Impala havde 4 kromstrips som delte lygten op i 5 dele. Biscayne og Bel Air havde ingen.

1959-chevrolet-impala-tail-peter-piatt

1959 Chevrolet Impala

8420531091_fc9369639d_z

1959 Chevrolet Bel Air

sept09_2
Også den forreste kom på plads. Bemærk at på Impala er HELE kofangeren forkromet incl. den underste part. Til forskel er de på de billigere modeller lakeret i bilens farve. (Se de første billeder af Taxi og copcar)

IMG_0921
Ikke engang bagagerummet måtte jeg ha’ lavet noget på. Det er ellers her der tit bliver sparet, men ikke her. Det var allerede fint da jeg handlede bilen.

Nu var bilen klar til at ryge videre, men der skal jo lige tages nogle nye fine billeder af den til annoncerne på nettet. Til det fik jeg hjælp af altid smukke Ena. Så vi tog en tur i skoven.

IMG_1155-001

IMG_1222

IMG_1250
Tagformen deler den faktisk lidt med det specielle tag på 1966 Chevrolet Caprice. Det sorte vinyltag fremhæver formen. Smukt…..

IMG_1174 IMG_1225 IMG_1239

IMG_1235

dec09_11_resize
Bilen skulle nu bare klargøres til syn. Jeg havde indkøbt mig nogle “Synsfælge” med 2 forskellige boltmønstre i, så de passede til stort set alle biler. Så på den måde havde jeg nu altid et par standardfælge liggende til den slags. Og de blev også monteret på Impala’en da den røg afsted. Et syn den passerede med glans. Ingen fejl overhovedet…

dec09_16
Og når nu fælgene alligevel er afmonteret, så giver Junior dem lige en god vask.

Men måske var bilen alligevel en smule for sjælden og anderledes ? For der var ikke den store interesse for den. Ja, krisen var begyndt at kradse lidt for danskerne her sidst i 2008.
De få der var interesseret i den var unge mennesker. Men de kunne ikke låne en krone i banken, i forhold til tidligere. Kassen var lukket !

Så jeg måtte have den stående vinteren over

dec09_23
Inden jeg fik kørt den i vinterhi, blev jeg og bilen overrasket af en voldsom snebyge. Ikke noget den har været vant til i dens lune liv i Californien.

Først til foråret kom en yngre gut fra Sønderjylland forbi med en pose penge, og han var nu ejer en el læbestift rød Chevrolet. Og så vidt jeg ved ejer han den endnu, så han har været glad for den.

En lille video med bilen. Og hvis man læser de kommentar som er under videoen, vil man se kommentar fra både den forrige ejer og den nye. Ganske sjovt….
(Kræver at man ser den på YouTube i stedet for den indlejrede version her – Tryk på YouTube ikonet under videoen)