Yamaha Motorer

Det hober sig stadig op med Yamaha knallerter i garagerne. Snart er der ikke mere plads til overs til bilerne, men det problem må løses, og er tildelt også løst for en stund, i det jeg har solgt min Checker Taxi. Det giver nok plads og kapital til et par knallerter mere  😉

Hylden med motorer som trænger til en kærlig hånd, bliver også tungere og tungere. Så jeg må hellere i gang med at få lavet dem klar til de næste projekter.

20160306_103957

Første motor på operationsbordet. En motor fra en 1976 model DX (Motornummer 224878)

20160306_104015

En motor som har ligget på gulvet i en lade i mange år – Og ser ud derefter

20160306_104138

Mange års skidt og olie har samlet sig. Men den skal nok blive fin igen

20160822_102231

Stille og roligt bliver den pillet fra hinanden, og delene lægges i poser og kasser

20160306_105623

Den ser indtil videre god ud indeni. Dog er der slør i primærhjulet, som der plejer at være

20160306_111356

Underlige løsninger med møtrikker i stedet for bolte – Det skal laves om !

20160822_103536

Den dobbelte simmerring ind til krumtapshuset er som vanligt også i stykker

Men som sagt ligger der mere end blot en motor på hylden, så med den første adskilt og sorteret er det tid til den næste.

20160920_141235

Endnu en som har ligget længe. Denne gang en fra en 1977 DX model (Motornummer 241585)

20160920_141247

20160920_142747

Det hjemmelavede specialværktøj må i brug for at skille koblingen

20160920_143616

20160920_143620

I stedet for den korrekte kugle, har man her brugt et stykke gevindstang….. Jeg bliver træt når jeg ser sådan noget fusk !

20160920_143925

Med kobling etc afmonteret, kan motoren nu lirkes fra hinanden – UDEN brug af vold og store skruetrækkere

20160920_144005

Så er vi inde i det indre, og kan nu få kigget gearhjul og aksler igennem for slid

20160920_145319

Krumtappen befries fra sine lejer med en aftrækker

20160920_150719

Lidt dele klar til at sende forbi den lokale cylinderservice, hvor det koges rent for gammelt skidt

Og mens det koges, kan jeg passende gå i gang med motor #3

20160921_110629

Endnu en 1977 DX motor (Motornummer 240431)

20160921_110646

20160921_110801

20160921_114355

I alt 4 motorer er her sorteret i kasser og er klar til at blive lavet

20160915_092210

Lidt dele er kommet tilbage fra glasblæsning, og nu kan jeg starte med at bygge

20160925_133245

20160915_093952

Det første som skal monteres er lejerne. Motorblokken varmes op og så glider de i helt af sig selv

20160915_094350

Bøsningerne til gearakslerne er næsten altid slidte. Så de skiftes ALTID ud med nye !

20160915_095832

Leje til gearkassen er isat, og den nye bøsning. Næst er lejet til krumtappen

20160915_100118

Klar til montering af krumtap

20160915_100438

20160915_100727

Gearhjul er renset og tjekket igennem. Specielt skal man se efter slid på enden af hovedakslen (Til højre)

20160915_114312

Så er gearkassen og krumtappen monteret og det hele kan nu skubbes sammen

20160916_132930

Alle 4 gear testes og gearvælgeren justeres ind (På den anden side)

20160916_132919

Nyrenoveret primærhjul, ny kobling, fjedre etc. Det skal nok blive godt

20160916_134347

Nye platiner, kondensator og nye ledninger monteres

20160916_134456

Loddes sammen og beskyttes med krympeflex

20160920_134930

Nylakeret olieskjold.

20160921_135309

Nyt stempel – Så den skal køres forsigtigt til

20161003_122056

Endnu et specielt lavet værktøj til at montere pakdåsen til gearakslen

20161003_122108

Med lidt monterings pasta, glider den let på plads

20160921_141834

Helt ny cylinder sættes der også på. I dette tilfælde en 43 mm (60 cc)

20160921_141918

Det nymalede olieskjold kommer til sin ret her

20160921_141923

20160921_203820

20160921_203837

Nu mangler der kun et par små ting – Så er den første motor klar

20161003_144300

Så er vi ved at være der.

20161003_144334

Linger jo næsten en ny. Originalt koblings skjold pynter. Det er bygget om til at køre med en RD50 snegl som holder bedre

20161003_144619

1½ motor færdig

 

 

 

 

Vi bygger videre i næste uge……