Det hober sig stadig op med Yamaha knallerter i garagerne. Snart er der ikke mere plads til overs til bilerne, men det problem må løses, og er tildelt også løst for en stund, i det jeg har solgt min Checker Taxi. Det giver nok plads og kapital til et par knallerter mere 😉
Hylden med motorer som trænger til en kærlig hånd, bliver også tungere og tungere. Så jeg må hellere i gang med at få lavet dem klar til de næste projekter.
![20160306_103957](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160306_103957-1024x576.jpeg)
Første motor på operationsbordet. En motor fra en 1976 model DX (Motornummer 224878)
![20160306_104015](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160306_104015-1024x576.jpeg)
En motor som har ligget på gulvet i en lade i mange år – Og ser ud derefter
![20160306_104138](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160306_104138-1024x576.jpg)
Mange års skidt og olie har samlet sig. Men den skal nok blive fin igen
![20160822_102231](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160822_102231-1024x576.jpg)
Stille og roligt bliver den pillet fra hinanden, og delene lægges i poser og kasser
![20160306_105623](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160306_105623-1024x576.jpeg)
Den ser indtil videre god ud indeni. Dog er der slør i primærhjulet, som der plejer at være
![20160306_111356](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160306_111356-1024x576.jpeg)
Underlige løsninger med møtrikker i stedet for bolte – Det skal laves om !
![20160822_103536](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160822_103536-1024x576.jpg)
Den dobbelte simmerring ind til krumtapshuset er som vanligt også i stykker
Men som sagt ligger der mere end blot en motor på hylden, så med den første adskilt og sorteret er det tid til den næste.
![20160920_141235](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160920_141235-1024x576.jpg)
Endnu en som har ligget længe. Denne gang en fra en 1977 DX model (Motornummer 241585)
![20160920_141247](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160920_141247-1024x576.jpg)
![20160920_142747](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160920_142747-1024x576.jpg)
Det hjemmelavede specialværktøj må i brug for at skille koblingen
![20160920_143616](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160920_143616-1024x576.jpg)
![20160920_143620](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160920_143620-1024x576.jpg)
I stedet for den korrekte kugle, har man her brugt et stykke gevindstang….. Jeg bliver træt når jeg ser sådan noget fusk !
![20160920_143925](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160920_143925-1024x576.jpg)
Med kobling etc afmonteret, kan motoren nu lirkes fra hinanden – UDEN brug af vold og store skruetrækkere
![20160920_144005](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160920_144005-1024x576.jpg)
Så er vi inde i det indre, og kan nu få kigget gearhjul og aksler igennem for slid
![20160920_145319](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160920_145319-1024x576.jpg)
Krumtappen befries fra sine lejer med en aftrækker
![20160920_150719](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160920_150719-1024x576.jpg)
Lidt dele klar til at sende forbi den lokale cylinderservice, hvor det koges rent for gammelt skidt
Og mens det koges, kan jeg passende gå i gang med motor #3
![20160921_110629](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160921_110629-1024x576.jpg)
Endnu en 1977 DX motor (Motornummer 240431)
![20160921_110646](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160921_110646-1024x576.jpg)
![20160921_110801](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160921_110801-1024x576.jpg)
![20160921_114355](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160921_114355-1024x576.jpg)
I alt 4 motorer er her sorteret i kasser og er klar til at blive lavet
![20160915_092210](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160915_092210-1024x576.jpg)
Lidt dele er kommet tilbage fra glasblæsning, og nu kan jeg starte med at bygge
![20160925_133245](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160925_133245-1024x576.jpg)
![20160915_093952](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160915_093952-1024x576.jpg)
Det første som skal monteres er lejerne. Motorblokken varmes op og så glider de i helt af sig selv
![20160915_094350](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160915_094350-1024x576.jpg)
Bøsningerne til gearakslerne er næsten altid slidte. Så de skiftes ALTID ud med nye !
![20160915_095832](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160915_095832-1024x576.jpg)
Leje til gearkassen er isat, og den nye bøsning. Næst er lejet til krumtappen
![20160915_100118](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160915_100118-1024x576.jpg)
Klar til montering af krumtap
![20160915_100438](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160915_100438-1024x576.jpg)
![20160915_100727](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160915_100727-1024x576.jpg)
Gearhjul er renset og tjekket igennem. Specielt skal man se efter slid på enden af hovedakslen (Til højre)
![20160915_114312](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160915_114312-1024x576.jpg)
Så er gearkassen og krumtappen monteret og det hele kan nu skubbes sammen
![20160916_132930](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160916_132930-1024x576.jpg)
Alle 4 gear testes og gearvælgeren justeres ind (På den anden side)
![20160916_132919](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160916_132919-1024x576.jpg)
Nyrenoveret primærhjul, ny kobling, fjedre etc. Det skal nok blive godt
![20160916_134347](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160916_134347-1024x576.jpg)
Nye platiner, kondensator og nye ledninger monteres
![20160916_134456](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160916_134456-1024x576.jpg)
Loddes sammen og beskyttes med krympeflex
![20160920_134930](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160920_134930-1024x576.jpg)
Nylakeret olieskjold.
![20160921_135309](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160921_135309-1024x576.jpg)
Nyt stempel – Så den skal køres forsigtigt til
![20161003_122056](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20161003_122056-1024x576.jpg)
Endnu et specielt lavet værktøj til at montere pakdåsen til gearakslen
![20161003_122108](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20161003_122108-1024x576.jpg)
Med lidt monterings pasta, glider den let på plads
![20160921_141834](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160921_141834-1024x576.jpg)
Helt ny cylinder sættes der også på. I dette tilfælde en 43 mm (60 cc)
![20160921_141918](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160921_141918-1024x576.jpg)
Det nymalede olieskjold kommer til sin ret her
![20160921_141923](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160921_141923-1024x576.jpg)
![20160921_203820](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160921_203820-1024x576.jpg)
![20160921_203837](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20160921_203837-1024x576.jpg)
Nu mangler der kun et par små ting – Så er den første motor klar
![20161003_144300](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20161003_144300-1024x576.jpg)
Så er vi ved at være der.
![20161003_144334](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20161003_144334-1024x576.jpg)
Linger jo næsten en ny. Originalt koblings skjold pynter. Det er bygget om til at køre med en RD50 snegl som holder bedre
![20161003_144619](http://www.carnut.dk/wp-content/uploads/2016/10/20161003_144619-1024x576.jpg)
1½ motor færdig
Vi bygger videre i næste uge……