Knallert Feber – Del 5

Ja…. Helt færdig er den jo ikke endnu, men det går da i det mindste fremad.

Sidste uge blev min tank og sideskjolde afleveret hos autolakereren, og efter han har brugt nogle timer på det hele, er det nu blevet fint sort. Men det fik han hurtigt “ødelagt” igen ved at vandslibe det hele, inden der skal sættes stafferinger på. Når jeg har klaret det, skal det hele retur, for at få den sidste gang klarlak.

11026342_10153112870414731_842270173_n

Slebet ned, og bulerne spartlet ud

Spejlblank - Og det er her tanken jeg taler om !

Spejlblank – Og det er her tanken jeg taler om !

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Stafferings-tid

Stafferingerne sættes på ved at forstøve en smule vand på tank og mærker, tilsat en dråbe opvaskemiddel. Dette gøres for at man kan rykke lidt rundt med mærket, inden det sættes endelig fast. Vandes presses ud med en speciel blød plastikskraber.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Yamaha mærket lines præcist op, og fikseres med et stykke tape

Yamaha mærket lines præcist op, og fikseres med et stykke tape

Det blev da meget godt...

Det blev da meget godt…

Sideskjoldene får samme tur

Sideskjoldene får samme tur

20150311_164139

Og nu med JPS mærkene på plads

Og nu med JPS mærkene på plads

Men der har været andre ting i gang i denne uge. Fik et par bagsvingere hjem fra Californien. De er begge fra en 1964 Yamaha YG80. De ligner til en forveksling de danske til en Yamaha FS1 – Men der skal modificeres en smule for at få dem helt magen til.
Der skal laves kædestrammere, holder til kædeskærm og gevind til fodhvilerne skal laves om fra M10x1.25 til M12x1.25

Den ene skal vi lave klar til knægtens Yamaha. Den skal erstatte den grimme forkromede svinger fra THansen som sidder på nu.

M10 gevind skæres op til M12x1.25

M10 gevind skæres op til M12x1.25

Så skal der sandblæses

Så skal der sandblæses

Holdere for kædestrammere - Hjemmelavet, naturligvis...

Holdere for kædestrammere – Hjemmelavet, naturligvis…

Holder for kædeskærm - Også hjemmeproduceret

Holder for kædeskærm – Også hjemmeproduceret

Klar til at blive grundet og lakeret sort

Klar til at blive grundet og lakeret sort

Flere dele skal blæses

Flere dele skal blæses

Klar til maling

Klar til maling

Sprøjtefylder påført

Sprøjtefylder påført

AHA !

AHA !

Så blev det sølvfarvet - Klar til montering

Så blev det sølvfarvet – Klar til montering

Nye originale inderben er fundet

Nye originale inderben er fundet

Forgaflen skal renoveres med nye inderben, pakdåser etc. De bliver som nye.

20150315_161304

Så blev svingeren fra den amerikanske YG80 lavet helt om til “Dansk Standard” – Klar til montering på knægtens Yamaha. Det kommer til at pynte !

Kaliber renovering

Kaliber renovering

Også min kaliber er blevet lakeret, og er nu klar til at blive samlet.

Nyt sæde

Nyt sæde

Begge gevind er blevet lavet, og der er sat nyt sæde i hvor bremserøret bliver skruet fast. Det skal jo helst være tæt…. HELT tæt !

Koblingsfjedre

Koblingsfjedre

Ved samlingen af min motor fandt jeg ud af at mine fjedre ikke overholdt minimumsmålet på 32mm, som det ses. Så der måtte 4 nye til.

Vi fortsætter i næste uge…

STAY TUNED

www_yamahafs1_dk