1965 Ford Thunderbird Landau


The project......

Thunderbird.... Alene navnet er lækkert. Egentlig havde disse midt 60'er T-Birds ikke rigtig sagt mig noget. Lige indtil en god kammerat til mig, Jørgen, sendte hans kones bil ud til mig i efteråret 2004. Det var en 1965 Thunderbird, som jeg skulle lave et lidt kønnere motorrum på i løbet af vinteren.
Det blev dyrt både for Jørgen og jeg......
Jeg forelskede mig straks i Thunderbirden, og besluttede at sådan en måtte jeg bare ha' selv.
Som sagt, så gjort...... Bilen som nu har plads hjemme på mit værksted skal bygges en del om. Det skal blive mit nye custom-projekt de næste vintre. Den skal med andre ord overtage den tomme plads efter at jeg solgte min 1966 Cadillac, som også kan ses på siden et sted.... Der skal foretages nogle forskellige indgreb, såsom; Air Ride undervogn, customindtræk, speciel lakering og mange andre klassiske customtricks

Ja, det går ikke altid som forventet... Så grundet husbyggeri og andre projekter gik Thunderbirden videre til en ny ejer, som så fuldfører jobbet. Men jeg finder nok en afløser senere......


Bilens historie:

Bilen er solgt ny til en Mr. George Kotanian i San Gabriel, Californien, den 5. okt. 1964 hos Ford på Las Tunas Dr. i San Gabriel. Bilens basis pris var $4589 for en Thunderbird Landau, som er luksus modellen, med "træ" dørsider, vinyltag og specielle emblemer på bagstolpen. George bestilte Elruder, elsæde, Selectaire aircondition, tonede ruder, redline dæk, radio med baghøjttalere og en del andet. Så prisen havnede på $5582,20. George må have være glad for Thunderbird. Han gav nemlig en 1959 Thunderbird i bytte, som han fik $2398,08 for. Første afdrag på $149,87 faldt 7. nov. 1964, og den 10 nov. 1966 var bilen betalt. Som du nok kan forstå er dokumentation for denne bil iorden. Jeg fik alle salgskontrakter og regninger på reparationer med i købet, hvilket faktisk er utroligt, da den i 1999 havnede på "Thomas Auto Wrecking" og skulle ha' været skrottet !!!! Heldigvis lå alle papirer stadig i centerkonsollen. Bilen var blevet lidt bleg i lakken, indtrækket bar præg af at ha' været brugt i over 30 år, og den havde en grim bule i passagerdøren. Foruden det var motor og gearkasse ødelagt, så den havde stort set ingen værdi mere. Til al held opdagede Daryl Charlson fra Chino bilen, inden den blev parteret og brugt til reservedele. Han købte hele bilen for.... $100 !!!!!! Med "sales tax" og så videre blev det $260. Billigt for en komplet og 100% rustfri Thunderbird. Daryl begyndte at give bilen nyt liv. Der blev indkøbt en masse reservedele, såsom ny motor, renoveret gearkasse, en god rustfri dør uden bule og en masse andet. Bremserne blev lavet og bilen blev adskilt og sendt til maler. Bilen var oprindelig "Diamond Blue". En flot lyseblå metallic. Men George valgte en meget lys blå basefarve. Efter lakeringen blev den vandslebet og poleret. Så den står rigtig flot i lakken. George valgte også at droppe det originale vinyltag. Han svejsede hullerne i bagstolpen til, og fjernede derved alle spor som kunne fortælle at det er en "Landau" version. Desværre løb George træt i projektet inden han blev færdig, og en ven til ham fik til opgave at sælge den. Det blev så mit held.......


Dokumenter:
(Klik for at forstørre...)

Conditional Sale Contract

Window Sticker

 

Handlet, Juni 2005
Grand Terrace, CA

 

Afhentning, Oktober 2005
Frihavnen

 

Hjemme

 

Undervogn