1974 Porsche 911 Carrera 2.7

Ganske få bilmærker rører ægte bil-entusiaster, som Porsche gør det. Lige siden sidst i 40'erne har Porsche bygget sportsvogne som virkelig kan udfordre enhver chauffør. Lige fra den første VW baserede Porsche 356, til den super exotiske Porsche 959.

Når man siger Porsche, tænker de fleste først og fremmest på den legendariske 911. Det er også den som jeg har forelsket mig hovedkulds i.

Porsche 911 blev første gang præsenteret på biludstillingen i Frankfurt i 1963. I første omgang blev bilen præsenteret som 901, men fra præsentationen til starten af produktionen nedlage Peugeot en klage, da de havde eneret på 0'et i midten af et modelnummer og Porschen kom derfor til at hedde 911.

Motoren var placeret bag i bilen, hvilket giver de helt særlige køreegenskaber, som for en almindelig chauffør kan give nogle voldsomme udskridnings forskrækkelser, men der for en professionel nærmest er himmelsk. I starten var 911’erens køreegenskaber i sagens natur således ikke de bedste man kunne ønske sig, men det er løbende blevet forfinet.

Bilen er i dag bilens pardon til chokolades kinderæg – med hele 3 i en effekten, for i en Porsche for man dagligdags bilen med spændende og underholdende kørsel, komfort og luksus og en driftsikkerhed der holder i dagligdagen. I det ydere kan man næsten ikke se det, men kigger man på den over 40 år gamle Porsche fra 60’erne og den vi kender i dag, er der trods meget lig ydere en verdens til forskel i den tekniske udvikling der har været med Porsche 911’eren.

 

Før Istandsættelse
Istandsættelsen