1959 Ford Thunderbird Pro Touring

 

Thunderbird..... Her lidt facts:

Den er sænket og alle lister, emblemer etc. er fjernet, eller den er blevet "Shaved", altså barberet, som de kalder det i USA. Et andet gammelt customtrick er de klassiske "Frenched antennas", altså et par antenner som er nedsænket i forskærmen. Den forreste kofanger har fået fjernet hornene, hullerne er lukket og den er naturligvis blevet omforkromet. Også grillen er blevet lavet om og flyttet længere tilbage for at give et dybere look. Lakken er 4 år gammel og er stadig i rigtig flot stand, da den altid har stået opbevaret i garage. Der er også "Fender Skirts" til den, hvilket er nogle specielle skørter som man monterer ved baghjulene, hvilket gør bilen meget lavere at se på. Bilen er originalt født i farven "Raven Black". Den har altid kørt i Californien, og har kun kørt 68,706 miles (110.000 km). Der er stadig de originale sorte nummerplader på.

Bilen var inviteret til den store og berømte udstilling, Autorama, i Sacramento i 2007. Til dette show får kun de bedste lov til at vise sig frem !! Det siger lidt om standen på bilen...
 
En anden Custom ting som er lavet er de specielle "Pin Stripping". Det er de små fine stregtegninger på for og bagklap. Også en ting som blev lavet på custombiler i 50'erne

Motoren er et kapitel for sig. Det er en 1966 "428" Ford F.E. motor med custom headers (Bananmanifold) og en masse aluminium og krom monteret. Denne motor er den samme som blev brugt til Shelby Mustangerne i 1967-68. Gearkassen er helt nyrenoveret og er blevet pulverlakeret. Fælgene er 17" "Polished Americans" (7" for og 8" bag) monteret med nye Nitto dæk. Bagtøjet er et standart 9" Ford med en  3,10:1 gearing hvilket er perfekt til cruising !  Interiøret er lavet specielt i gråt stof. Polstringen under stoffet er også nyt, så sæderne føles som dengang i 1959 !

Instrumentbordet er perfekt og ALT virker. Der er power windows (elruder) med nye kontakter etc. Bremserne er blevet opgraderet til ventilerede skiver med en forkromet vacuumforstærker. Baglygterne er nye og også det fine 15" Lacarra rat. Ratstammen er også renoveret med nye bøsninger og lejer samt gearskifte indikatoren. Bagagerummet er også beklædt i gråt stof og bliver åbnet med et tryk på en knap, enten fra kabinen eller fra en fjernbetjening. Det samme gælder dørene... Tyverialarm er jo en selvfølge i sådan en bil her !

Alt i alt en meget fin bil, med plads til 4 voksne når der skal cruises ud i sommernatten :o)



"Frenched Antennas" - Et gammelt custom trick.....


Alle hjørner er blevet rundet. Originalt var det helt skarpt.


Skivebremser med ventillerede skiver. Gør meget for sikkerheden !


SNORLIGE !!! - Ingen flimmer hen af de lange sider.


Nye baglygter....


Den speciellavede kofanger. Alene denne kostede $1500 at få lavet !


Originale sorte California plader. Ovenover de fede "Pin Strippings"
Bemærk de fine skyer spejle sig i den blanke lak !


Ingen dørhåndtag. Dørene bliver åbnet elektrisk !


428 cu.i. (7 liter) med 335 HK fra fabrikken. Nu har den nok en smule mere :o)


Fine Headers.


I den fine grå pose ligger de fenderskirts, som kan monteres over baghjulene hvis det ønskes.


Lækkert "LaCarra" rat, og en lille fin "Retro" omdrejningstæller fra Moon


Et par billeder fra udstillingen, Autorama i Sacramento 2007

Motor:

428 cu.i. V8 (7liter) med 335 HK originalt. Nu monteret med Alu indsug, Edelbrock karburator og anden tænding. Så der er nok en smule mere !
Motoren er badet i poleret aluminium og krom for at gøre den en smule pænere.

Gearkasse:

Ford C6. Total renoveret.

Farve:

Raven Black

Udstødning:

Forkromede headers og Flowmaster potter.

Fælge:

17" American Racing Torq Trust II. 7" for og 8" bag.

Interiør:

Specielsyet i gråt med ny stopning etc.

Udstyr:

Power discbrakes, powersteering, powerseat, fjernbetjent åbning af døre og bagklap.

Bremser:

Ventilerede skiver for og tromler bag. Vacuumforstærker.