My Italian Hot-Rod !

Valget af hvilken bil der skal erstatte min nysolgte Porsche 911 er trufftet. Det bliver en Italiensk sportsvogn denne gang. Helt præcis er valget faldet på en DeTomaso Pantera, som jeg har fundet i Californien hos en forhandler af netop DeTomaso og andre eksotiske sportsvogne.

P.I. Motorsports (www.pim.net) havde et par stykker til salg. 2 af dem han havde stående, var i min prisklasse, og min makker blev sendt afsted for at se på dem. Men ingen af de to viste sig at være noget… Heldigvis havde forhandleren netop fået en kundebil ind, som skulle sælges. En bil som de havde ydet service på siden 1990, så de kendte den særdeles godt. Prisen var rigtig, og det lave kilometertal (50.000 km / 32.000 miles) var et plus. Desuden er der lavet en masse “upgrades” på den. Andre topstykker med rustfrie ventiler, så den kan køre blyfri. Gearkassen er renoveret, bremserne er nye, opgraderet kølesystem og en masse andre lækre ting.

Efter lidt forhandling omkring prisen, blev vi til sidst enige. Penge blev byttet til bil med tilhørende nøgler, og nu kunne vi gå i gang med at lave den som jeg ønsker. Hvid er ikke lige favoritfarven, så det skal laves om ! Indtrækket bliver også byttet ud. Alt dette kommer til at ske i Californien, og kan efterhånden følges her på siden.

Lad mig præsentere:
DeTomaso Pantera #2241 – Bygget i oktober 1971 i Modena, Italien – Solgt ny på Hawaii 1972


Lige denne vinkel er den fedeste på en Pantera, syntes jeg. De brede dæk og de 4 frække udstødninger, hvor den sødeste musik kommer ud !

De fælge den her står på, har jeg byttet væk for nogle magen til, bare i poleret udgave !


Den gør sig bare ikke rigtig i hvid, syntes jeg. Så det skal der gøres noget ved !


Det originale ANSA udstødningssystem sidder stadig på bilen – Lidt imponerende !
De skønne fælge er forresten i størrelsen 11×17″ bagpå, og har 335/35-17 Michelindæk monteret !


Den er god nok… Kun 32.188 miles siden 1971 !


Kabinen bliver lavet om. Stadig i sort læder. Og ja… Har også købt nyt rat !


Udsynet bagud er begrænset. Men lyden der kommer der bagfra er fantastisk !


Dejlig uspoleret bil. Selv den originale AM/FM radio er intakt !
Men der er ingen grund til at skifte den ud – Man kan ikke høre andet musik end lyden fra den 5.8 liters V8 omme bagved !


Det er faktisk en næsten PRAKTISK rejsevogn. Det specielle “Cargo-Tray” har god plads til et par rejsetasker


Her er hjertet i bilen så. En amerikansk Ford V8 (351 Cleveland) koblet til en tysk ZF transaksel. Solid mekanik !

Lidt info om bilen:

Motor:
351 Cu.I Ford “Cleveland” V8 (5.8 liter) – ca. 375 HK
“Built for Smooth and Fast” med 9.5-1 i kompression. Topstykker lavet med Stelite ventilsæder, rustfrie ventiler, bronze silicone styr, SVO rullevipper, SVO knastaksel, aluminium manifold og vandpumpe, rustfri termostat, elektronisk tænding, Holley karburator.

Gearkasse:
ZF Transaksel med diff. spær. 5-gear. Opgraderet med Centerforce kobling og er “Safety-wired”

Fælge/Dæk:
PI Motorsports “Heritage” fælge (Campi-look), 8×17″ og 11×17″ med 225/50-17 og 335/35/17 Michelin dæk monteret.

Udstødning:
Org. ANSA system

Udstyr:
Powerbrakes, A/C, Powerwindows, tonede ruder.
Messing køler, Mariah blæsere (3 stk. !!), Goodyear køleslanger og kølerør i rustfri stål, Rød Caterpillar kølevæske.

Præstationer:
Topfart: 256 km/t
0-100 km/t: 5.5 sek.
0-160 km/t: 14 sek.
(Fabriksopgivelser, 1971  –  Hurtigere nu med den opgraderede motor)

 

 

Skriv et svar