Sign me up

En NYC Taxi uden skilt på taget er bare ikke heeelt rigtig. Så næste step var at montere dette.
Der er brugt forskellige TAXI skilte gennem tiden. Min er en model 1971, og derfor er det korrekte skilt for den det store firkantede i aluminium. De tidligere skilte i plastic, som blev brugt helt tilbage fra 1940’erne blev stille og roligt afløst af aluminium-modellerne  fra sidst i 60’erne. Dog var der flere som stædigt holdt ved den gamle type, og satte dem fortsat på deres biler langt op i 80’erne.

Lige omkring 1970 blev det mere almindeligt at der var monteret to-vejs radioer i bilerne, så de kunne modtage OG svare på opkald fra Taxi centralen. Og for at folk på gaden kunne se at bilen var på vej efter kunder som havde bestilt en vogn, så satte man endnu et skilt oven på TAXI skiltet hvor der stod “ON RADIO CALL” – Dermed kunne de se at bilen var på vej andet sted.

taxi_01
Her den gamle type skilt, monteret på en nyere model Checker, som kan genkendes på de store kofangere, som kom 1973/74

checker-taxi-cab-duty-sign-jill-reger
Den nyere type med “ON RADIO CALL” skiltet på toppen

taxis-pay-toll
Og som det ses her på dette billede fra midt 70’erne, så var det det foretrukne skilt

checkerskyline

Nå, det var lidt om skiltet. Nu til det som er monteret på MIN Taxi.

111 Med skiltet på plads, ser den nu snart helt rigtig ud !

112

113

114

115
Dog er monteringen af skiltet ikke helt på plads endnu. Det sidder og vipper frem og tilbage på det bløde tag. Og det er vi ikke helt tilfredse med. Spurgte eksperterne på et Checker Forum om det nu kunne være rigtigt, og til det svarede de bl.a.

Unless you drive at speed exceeding 100 mph..! everything will be OK !
The sheet metal moves a little but the rooflight moves with it. especially when you have a heavy rooflight like the one you have with the ON RADIO CALL part.
Enjoy riding this beauty Heine !!!
B
est.
Chris.

The rooflight on my A11 is a lightweight plastic one, and at speed the roof wobbles so much you wonder if the top of the car is coming off! I’ve even had it up to 85 but in 15 years it’s no looser than when I got it.

Some of the older lights had a stiff metal plate on the bottom. I’d try a sheet of rubber between it and the roof, and add a duplicate of that plate inside above the headliner.
Remember, most the cabs were only used at speeds up to about 45 or so …

Så med andre ord, så sad disse skilte bare og blafrede. Det kommer mit altså ikke til !!!
Det skal sidde fast og ikke vippe frem og tilbage på taget. Så der bliver fabrikeret en afstivning på indersiden, præcis som der er på de politibiler som blev leveret fra fabrikken. De såkaldte “Police Package” biler. Præcis som min Plymouth er. Der sidder også en stor afstivning for at holde udstyret på taget på plads, selv under høje hastigheder !

eb002-vi
Det kræver en del at have dette tunge arrangement siddende midt på et ellers blødt tag.

 

Skriv et svar