Renovering af motor – 1973 Dodge CHP

Man ved som ejer af en snart 50 år gammel veteranbil at en dag så vil den give problemer. Det er gammel mekanik vi roder med her…. Men man håber jo hele tiden på en problemløs sæson. Min sæson 2019 startede meget fint i april måned, efter at have hentet min Dodge hjem fra vinterhiet. Men så….. En måneds tid senere, på vej til Nordsjælland, kom der pludselig en lyd ude fra maskinrummet. 3 hurtige, GOK, GOK, GOK og så blev den igen stille. Men noget var galt….. Jeg manglede mindst én cylinder kunne jeg mærke og høre.

Hjemme i garagen igen gik fejlsøgningen i gang. Forholdsvis hurtigt efter tjek af tænding som det første fandt jeg via en kompressionstest ud af at cylinder #6 viste 0,00 bar !
Ikke godt……

Så af med ventildækslet og ganske rigtigt. En løs vippearm tydede på at der under den var en bukket stødstang. Så det var bare i gang med at skille mere ad…

Med indsugningsmanifolet af, var der frit udsyn til skaden

Den er god nok – Den ER dårlig !

Bare fordi man er unik, er det ikke ensbetydende med at man kan bruges til noget

Her ses tydeligt at en ventil har ramt stemplet.

Så nu må topstykket også af. Så af med udstødningsmanifold etc. etc. for at komme til.
Med topstykket på filebænken, var det nu nemt at pille ventilerne ud, én efter én. Og selvfølgelig var den ene bukket en lille smule. Sikkert grundet mangel på olie, havde den sat sig fast i ventilstyret. Det v ar en udstødningsventil, som jo af naturlige årsager bliver varmere og dermed sætter sig hurtigere hvis der mangles olie. Grunden til den manglende smøring skulle senere vise sig…

Detalje billeder af f.eks. strømfordeleres position inden adskillelse, lønner sig senere

Ligesom billeder af detaljer som hvor forskellige ledninger sidder

Med så meget adskilt, valgte jeg at løfte hele motoren ud og se den ordenligt efter.

Den er renoveret for ca. 10 år siden, men er jo blevet lidt nusset siden.

Læsset på ladet af min trailer og på vej til en god vask med en hedvandsrenser

En god vask af både motor og motorrum betaler sig, når det hele nu er adskilt

Igen billeder af detaljer som hvordan motorophæng sidder på højre/venstre side

Markering af højre og venstre

Med motoren i min hjemmebyggede motorstand, besigtiges motoren og den måles igennem

Krumtappen var perfekt. Så en polering og nye lejer var løsningen her – Samme med plejllejer

Topstykkerne får nye ventiler, fjedre og tilpasses med slibepasta

Ny begynder der sjove – Samlingen af maskinen med de nye dele

Nye hydrauliske ventilløftere, ventiler, stødstænger styr og fjedre – Så burde den virke igen

Nye frostpropper i messing er også sat i og derefter er hele motoren malet den rigtige Mopar blå

Med nymalede løsdele og nye bolte, begynder det at se fornuftigt ud

Og så….. Klar til at lægge på plads igen

Min store søn er uundværlig i sådan en situation. Det er et 2 mands job

Efter ca. 4 uger er den nu på plads igen – Sæsonen er reddet

Så er der kun opstarten tilbage…. Det er altid spændende. Virker det mon ?

Selvfølgelig virker det…… Den lyder helt perfekt !

Sæsonen er reddet – Nu skal den bare nydes bag rattet af den gamle cruiser med det nye hjerte. Nu kan den forhåbentlig mange år endnu uden at springe hjerteslag over !

Nå ja… Og hvad var det så at der lavede al balladen ? Jo, det var oliepumpen som havde løsnet sig en smule, så den ikke lavede tryk nok til den bagerste del af motoren, men præcis nok til at den ikke tændte olietryks lampen, da den sidder lidt dumt i forhold hvordan motoren smøres. Heldigvis blev det opdaget i tide, grundet den bukkede ventil – Ellers kunne det være endt rigtig galt.

Vi ses på landevejen !