Lad os samles

Efter en del måneder hvor der stort set kun er blevet adskilt, renset, slebet og meget andet, er det nu rart at skulle til at samle noget af det igen. Selve bilen er så godt som klar til at motor og gearkasse kan droppes ned i motorrummet igen. Men motoren…. Den er slet ikke klar. Men det bliver den nu i små forsigtige trin.

“Build Sheet” på motoren:

4-bolt main block – 0.020″
408 Scat Stroker kit…
Probe dished pistons
Scat I beam rods
Lunati hyd. roller cam #20320712
Lunati hyd. roller lifters
Scorpion 7/16″ roller rockers
TFS Powerport 225 CNC ported heads, 60cc chambers
TFS Trackheat Intake 3000-6800 rpm
Mallory Unilite
Melling blueprinted oilpump
Holley 750 Ultra DP
Cloyes Double Rollerchain
Pioneer Balancer
Tim Meyer “Restrictor” cambearings
Aviaid 9qt. oilpan
Wilkingson headers

Expected output: 550-575 HP and 650-700 NM

IMG_9984
Motoren er her lige kommet tilbage fra Slagelse Cylinder Service. Planfræset og nyboret.

IMG_9985
Og det er jo fantastisk at pakke sådan en klods ud af plastic’et
Men det er ikke bare motoren der skal pakkes ud. MANGE andre dele er også ankommet.

IMG_8873
Krumtappen og de andre dele fra SCAT som skal give mig 408 cu.i. i stedet for 351

IMG_9584
Og så et par andre småting fra Summit Racing i USA

IMG_9586

IMG_9587

IMG_9588

IMG_9986De nye lave, lette stempler fra Probe skal sættes sammen med plejlstængerne fra SCAT. Det sker ved at presse krydspinden igennem og sikre den med såkaldte “Spiral locks”

IMG_9987
Og det er nogle sande sataner at montere, lige indtil at man får taget på det. Så går det som en leg. Nu skal der bare sættes stempelringe på. Stempelringene er tilpasset, så de har det præcise ring gab, som foreskrevet.

IMG_9992
Og efter en god times tid, er alle 8 stempler klar.

IMG_0003
Den nylige afbalancerede krumtap fra SCAT er også tilbage fra Cylinderservice

IMG_0004
Afbalanceret efter alle kunstens regler, og er nu afbalanceret inden for 0.3 gram !

IMG_9993
Inden krumtappen ligges i blokken, smøres lejerne med noget specielt pasta

IMG_9997
Gummiringen SKAL isættes på denne måde, for at slutte tæt. Mange laver dette forkert.
Husk et “dap” tætningsmasse på enderne af gummiringen…..

IMG_9999
Lejeoverfald er smurt og klar til montering.

IMG_0006
Med krumtappen lagt i blokken, testes endesløret med et micrometer ur. Og testes igen efter at overfaldene er sat på og spændt i rette moment.

IMG_0014
Stemplerne monteres nu, og det hele smøres med noget TYKT olie, så ikke det kører tørt.

IMG_0016
Så er det tid til at montere knasten fra Lunati.
RPM Range: 2600 – 6600
Lift with 1.73 Rocker: .611″/.611″
Duration @ .050″: 231/239
Advertised Duration: 282/290
LSA/IAC: 110/106

IMG_0017
Med knasten isat kan de hydrauliske rulleløftere nu monteres.

IMG_0024
Og derefter kan man så begynde at finde ud af hvor lange stødstænger man skal bruge. Med andre topstykker, løftere etc. er det ikke sikkert at standardlængden passer mere.
Til at finde ud af det, bruges et specielt stykke værktøj som vist på billedet her. En justerbar stødstang…..

IMG_0025
Topstykket monteres, og det samme gør en af vippearmene

IMG_0026
Ventilstammen males med en sprittusch, og når man har drejet motoren en omgang, afmonteres vippearmen, og så kan man se om den træder/ruller hen over midten på stammen. Gør den ikke det gør man den justerbare stødstang kortere eller længere.
For at nå til dette resultat, kom jeg frem til at mine stødstænger skulle være 8.1″.
0.3 tomme kortere end standard.

IMG_0036
Når man monterer en rulleknast i stedet for en alm. “Flat Tappet” knast, skal man også skifte sit gearhjul på stømfordeleren. Dette er MEGET vigtigt !!! En rulleknast er en smule blødere i materialet, så det jern gearhjul som normalt sidder på fordeleren vil æde knasten op på kort tid. Så gearhjulet skal være af noget blødere materiale. Før i tiden brugte man bronze gearhjul sammen med rulleknaster, men bronze er meget blødere, og derfor slides de hurtigt. Nu bruger man en speciel stållegering, som er hårdere en bronze, men blødere end jern.

IMG_0037
Det gamle slidte gearhjul til venstre – Det nye til højre. Se hvor slidt/spidse tænderne er på det gamle !!

IMG_0042
Så er det nye monteret. Husk at måle ud præcis hvor det gamle sad, inden det pilles af, så det nye kan monteres præcis samme sted, inden det sættes fast med en ny split. Jeg var nødt til at bore et nyt hul for at få det til at passe.

Fortsættelse følger !

 

Skriv et svar