Carnut går tilbage i tiden – Del 37

2008 var et travlt år hvad angår biler. Fik 9 containere hjem det år. Altså 18 biler !!!!!!  Det blev til et par Mercedes 450SL, VW busser, Corvette, Thunderbird og mange andre. Nogle jeg havde købt til privat brug, men også nogle kun indkøbt for at sælge videre. Andre var til venner, som jeg havde hjulpet med af finde biler til og sørget for transport til Danmark.

Her en af bilerne som jeg tog hjem til mig selv, for at sælge videre.

På en af mine ture til USA havde jeg fået kontakt til en ung gut i Scottsdale, Arizona, som købte og solgte en masse klassiske biler. Ham var jeg løbende i kontakt med, og en dag sendte han, som så mange gange før, en mail med biler han havde på hånden. En af dem vagte min interesse med det samme. Det var en 1964 Pontiac Parisienne. En Parisienne siger du !!????? Hvad er det ? Og hvor er jeg glad for at du stiller det spørgsmål… Nu skal jeg forklare….

General Motors havde en samlefabrik i Canada hvor de samlede biler til deres Canadiske kunder. Men for at gøre deres arbejde nemmere og for at have færre dele på deres lagre, miksede de lidt mellem GM modellerne. Så deres Pontiac modeller blev samlet delvist af dele fra Chevrolet. Så i stedet for at få ramme og motor fra Pontiac, satte de blot en Pontiac karossse på en Chevrolet ramme. Resultatet var en Pontiac med Chevrolet mekanik. I dette tilfælde en Chevy 283 cu.i. V8 motor og Powerglide 2 trins automatgearkasse. Karossen var magen til dens amerikanske søster Pontiac Bonneville, men da den jo ikke var HELT magen til, kaldte de den for Parisienne.

CIMG3007_edited
Og her er skønheden så. 1964 Pontiac Parisienne convertible.
Solgt ny 24. april 1964 for $4620 til Doctor W.H.R. Tanner i Calgary, Canada. Han gav 1957 Mercury Meteor convertible i bytte som han fik $1320 for.

Det er den bil som jeg har haft mest dokumentation på. ALT papir fra dag 1 og frem til jeg købte den, medfulgte.

CIMG3010_edited

CIMG3018_edited
Topløs men stadig sober at se på

CIMG3021_edited

CIMG3064_edited

CIMG3067_edited

CIMG3087_edited
Indtrækket er skiftet ud, ser nu ud som i april 1964 hvor Dr. Tanner hentede sin bil hos Stampede Motors i Calgary

CIMG3131-1
Hvis man skulle være i tvivl…. Den  ER bygget i Canada

CIMG3105
Hvor der på handskerummet ellers står Bonneville på de amerikanske modeller, så står der Parisienne på denne her.

CIMG3120
Den fine orange Chevrolet 283 V8 motor

CIMG3206
Alle de originale servicebøger og instruktionsbøger er intakte

CIMG3223
Den originale “Bill of Sale”, hvor det står at Dr. Tanner gav sin 1957 Mercury i bytte
Farvekoden er “W” og er Daytona Blue Metallic. En meget mørk blå farve. Næsten sort.

CIMG3225
$4620 for en helt ny bil i 1964. Det var mange penge…. En ny Ford Mustang kostede til sammenligning $2368 da den blev præsenteret 17. april 1964.

CIMG3073_edited
Det originale “Dealer Emblem” pryder stadig bagklappen

CIMG3044_edited
Og den originale nummerplade. Det er sådanne ting som gør det hele lidt sjovere.

CIMG3210
Dr. Tanner og frue, da de solgte bilen i 1999 til David Rose, ejeren af “The Car Store” i Calgary. Firmaet er nu efter 35 år lukket.

contai
En kold efterårsdag 2008 kommer endnu en container til Vemmelev.

DSC00192
Og i den står min Pontiac. Altid spændende at se noget man har købt, men ikke set selv. Men den skuffer ikke. En rigtig flot og velkørende vogn.

DSC00193

DSC00287
Vinteren kunne jeg så bruge på at lave et par småting, og på at få synet vognen, så den var klar til en ny ejer til foråret. Ikke nemt at sælge en åben bil i 10 graders frost !!
Og da den jo havde kørt i Canada, var der lige et lille hul i bagerste hjulkasse som skulle lappes. Men det er jo nemt at fikse… Hvis man kan betjene et svejseværk

april2009_10Og da foråret kom, kunne kalechen igen slås ned, og den nye ejer kunne køre sin bil hjem til Jylland. Han kunne glæde sig over en vogn som kørte som ny, og som har masser af historie. Det bliver ikke ret meget bedre…..