Carnut går tilbage i tiden – Del 23

Riviera feberen var ikke helt overstået, bare fordi jeg havde fået købt mig en flot lettere customiseret 1968 model. Jeg ville have noget jeg også selv kunne sætte mit eget præg på.

Der blev ringet rundt og skrevet utallige mails med folk fra det sydvestlige USA. En dag sad jeg så og støvede eBay igennem. Her var en gut fra San Dimas, Californien som havde en 1964 Riviera til salg. Den nåede ikke hans mindstepris, så den blev ikke solgt. Jeg gav ham derefter et bud, men det ville han ikke godtage….. Det gik lidt tid, og pludselig var den på eBay igen. Nu var han ved at være mør tilsyneladende, for han havde sat den til salg UDEN mindstepris. Så nu skulle den holdes under skarp observation.

Naturligvis passede det desværre sådan at den sluttede midt om natten, og jeg fik bare lagt et lille bud ind på den inden jeg gik i seng. Den går nok ikke tænkte jeg, men jo…. Da jeg forventningsfuld stod op næste morgen, lå der en mail fra eBay: “Congratulations, You have won the item”

Well, well – Jeg var åbenbart i løbet af natten blevet ejer af endnu en Buick. Nu skulle den så bare godkendes af min ven i Californien, Jim Roberts. Jeg skal ikke ha’ købt noget ubeset !! Den fejl har jeg lavet en gang, og det har jeg lovet mig selv ALDRIG at gøre igen. Så Jim blev sendt afsted. 2 dage efter var han på pletten, og kunne ringe til mig og fortælle at bilen absolut var o.k. til prisen.

Så Jim fik lagt et passende depositum, indtil jeg fik sendt resten til USA. De kom så frem 2 dage efter, og Jim fik hentet bilen.

434buickDet her var det syn som Jim mødte, og fin ser den jo ud

437buick
Helt i original stand, bortset fra de fede fælge fra Edelbrock. Dog kunne krom og indtræk godt trænge til en kærlig hånd. Men jeg har jo efterhånden fundet de helt rigtige folk til at lave netop det i USA, så det er intet problem

438buick
Hhhmmmm, ja… Som sagt – NYT INDTRÆK !!!  Det her går bare ikke !

433buick
1963/64 Buick Riviera er så fantastisk indrettet. Bill Mitchell som designede den har virkelig haft en af sine bedre perioder her. 1965 Riviera havde samme design i kabinen, men den mistede de fine blanke skiver i speedometeret etc. – Lidt mere dystert….

435buick
Dørsiderne skal som resten af indtrækket virkelig shines lidt op. Og de grimme træpaneler skal fjernes !

440buick
Og efter en uges tid hos sadelmageren, ser det nu sådan her ud. Skrigende rødt…
LOVE IT ! Nu mangler kun nogle nye gummilister og noget nyt chrome på kofangerne. Så er den klar til at sende hjem til ham den bilhungrende tosse i Danmark

DANTAX   DIGITAL CAMERA
Og da jeg jo allerede havde min 1968 Riviera stående og vente, gik der ikke lang tid før at der kom en container til mig. Og så var det bare i gang med at skrue alle de nye blanke dele på vognen.

DANTAX   DIGITAL CAMERA
Her er bagerste kofanger samlet og klar til at montere på bilen. Og den originale sorte nummerplade er naturligvis sat på. Her har den siddet siden 1964.

DANTAX   DIGITAL CAMERA
Ikke bare indtrækket var blevet ordnet i USA, men også bagagerummet. Dejlige, tykke, specielsyede tæpper – Det pynter ! Talbage er bare at skifte gummilisten hele vejen rundt i kanten. Også nye pakninger til baglygterne var skaffet, så ikke der kunne komme vand ind gennem der.

DANTAX   DIGITAL CAMERA
Og nu ligner det en bil igen.

DANTAX   DIGITAL CAMERA
Kabinen var også blevet lækker. Men…. Der var stadig en del af det afskyelige brune tilbage. Så det måtte jeg selv i gang med.

DANTAX   DIGITAL CAMERA
Også den smule træ der var tilbage i centerkonsollen skulle væk !

DANTAX   DIGITAL CAMERA
Forvandlingen starter med en nyt rat fra Moon Eyes. Et fedt Grant rat i “Silver Flake”. Rigtig 60’er nostalgi !

DANTAX   DIGITAL CAMERA
Og nu med rød centerkonsol og sølvfarvede sikkerhedsseler, som matcher rattet og panelerne i dørerne. Det var før noget træfinér – Nu er det aluminium  ;-)

DANTAX   DIGITAL CAMERA

DANTAX   DIGITAL CAMERA

DANTAX   DIGITAL CAMERA

DANTAX   DIGITAL CAMERA

DANTAX   DIGITAL CAMERA
Havde købt et par store 18/20″ Coys C5 fælge med til den også, men syntes de blev for store, så dem solgte jeg igen.

DANTAX   DIGITAL CAMERA

DANTAX   DIGITAL CAMERA

DANTAX   DIGITAL CAMERA

DANTAX   DIGITAL CAMERA
Den er da fantastisk at se på. Det design er så pokkers vellykket. Ikke noget under at den er blandt de biler som har fået “Milestone Cars” status. Altså biler som har betydet noget for autoindustrien.

DANTAX   DIGITAL CAMERA

DANTAX   DIGITAL CAMERA

DANTAX   DIGITAL CAMERA
Forår 2007 – 2 nye biler er hjemkommet, men taget hjem til kunder. En 1971 Chevrolet Chevelle og en 1965 Buick Riviera. Min 1968 Riviera er ikke med på billedet, da den havde fundet nye græsgange. Og det var min 1964’er faktisk også ved. Det med at have en hjemmeside kørende, med alle sine projekter, har indimellem den effekt at folk som følger med på siden kontakter mig og spørger om ikke de kan købe den bil jeg har stående. Og det skete med den her…. Og da jeg stor foran min årlige forårs tur til USA, var jeg ikke svær at overtale. Så prisen blev sat, og køber accepterede. Så nu var jeg endnu engang klar til en tur vest på med penge på lommen til bøffer, biler og bajere.

PERFEKT !

Bilen røg til Jylland, men jeg har aldrig set, hørt eller andet til bilen siden. Desværre…….

1964 Buick Riviera Data:

Motor: 425 cu.i V8 (6.96 liter) – 340 SAE HK – 465 ft-lbs i moment
Gearkasse: SuperTurbine 400 – 3-trins automat
Fælge/Dæk: Edelbrock Type 409, 8×17″ med 255/50-17 dæk monteret
Udstødning: 2½” aluminiseret rør med Flowmaster serie 40 potter
Udstyr: Powerbrakes, powersteering, A/C, tiltrat, powerwindows, Vaccum trunk release, tonede ruder, powerseat.
Præstationer: Topfart: 205 km/t   –   0-96 km/t: 7.8 sek.  –  1/4 mile: 16 sek. (Fabrik opgivelser)
Mål & Vægt: Længde: 5.28 mtr.  –  Bredde: 1.95 mtr   –   Højde: 1.34 mtr.  –  Frihøjde: 14 cm  –  Vægt: 1900 kg.
Bremser: For: 12″ tromler i aluminium  –  Bag: 12″ tromler i støbejern  –  1-kreds system med vacuumforstærker
Andet: Ifølge oplysninger på www.conceptcarz.com har den samme vægt/kraft forhold som følgende biler:1977 Aston Martin AM V8  –  1972 Ferrari 365 GT4 2+2   –  1995 Mercedes 500 SL 2002 Audi A8  –  1986 Ferrari 412i  –  1966 Pontiac Bonneville
Så helt langsom er den tydeligvis ikke, selv om den er 50 år gammel !! :o

 

 

Skriv et svar