Bearbejdning af en V8

Det har været en smule op ad bakke med mit motorprojekt til min Pantera. Blokken som lå i bilen var boret i største anbefalelsesværdige størrelse for en 351 Cleveland motor. Så den måtte kasseres. Der måtte findes en ny og bedre blok. Og det gjorde jeg så…. TROEDE JEG… (Se tidligere indlæg her)

Desværre viste det sig at den blok havde nogle bittesmå revner, som jeg ikke turde binde an på om ville holde, når jeg skulle hive tæt på 600HK ud af motoren.

Så der måtte findes en anden blok… IGEN !

Det lykkedes – På Bornholm, af alle steder. Men pyt med det. Jeg skulle jo videre !

IMG_20140509_124237Efter en grundig vask skal den planfræses som noget af det første.
Og denne gang dukkede der ingen revner frem !

IMG_20140509_132248
Dernæst skal der bores. Den kan klares med 2. overstørrelse – PERFEKT !

IMG_20140509_152127
Og så hones det sidste for at få en fin glat overflade.

IMG_9971
Cylindrene står nu som nye, og er klar til at stoppe stempler i.

IMG_9973

IMG_9976
Ser jo fint ud, hva’ ?

IMG_9977
Arbejdet betragtes, mens en kold Coca Cola nydes.

IMG_9964Stroker krumtappen fra SCAT skal afbalanceres, så ikke der opstår uønskede rystelser.
Der monteres såkaldte “Bob-vægte” som gør det ud for stempler og plejlstænger. De skal jo vejes med for at få det præcise resultat. Men man kan jo ikke have stempler etc. hængende løst på sølerne, mens det hele roteres rundt.

IMG_9956
Og det mestrer Bjørn

IMG_9955
Med ca. 650 omdr. roterer den rundt i maskinen, og beregner så hvor meget der skal slibes af.

IMG_9968
Og lige her hvor prikken er sat, skal der fjernes 119 gram materiale !! Det gøres ved at slibe af, og ved at bore et hul.

Hvordan det klares, ser vi på i næste update.

 

 

 

 

Skriv et svar